Ontwikkeling van Spieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Ontwikkeling van Spieren

Ik heb dus een vraag, hoe gaat dit. Worden spiervezels en hoe en wat?

Graag een beetje uitgebreid want ik heb het voor mijn werkstuk nodig en ik kan op internet niks vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontwikkeling van Spieren

Worden spiervezels en hoe en wat
Voor een uitgebreid antwoord is dit nogal een korte en onbegrijpelijke vraag...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Ontwikkeling van Spieren

Probeer te zoeken naar myoblasten, dit zijn de voorloper cellen van spiercellen. Hieruit onstaan dus spieren.

Wiki nl:
Myoblasten zijn cellen die aan de randen van spiervezels zitten en te hulp schieten als er een stukje spier beschadigd is. Ze delen zich en zorgen er zo voor dat de spier weer herstelt.
Wiki en:
Myoblasts are a type of stem cells that exist in muscles. Skeletal muscle cells are called muscle fibers and are made when myoblasts fuse together. That is the reason why muscle fibers have multiple nuclei. Myoblasts that do not form muscle fibers differentiate into satellite cells. These satellite cells remain adjacent to a muscle fiber, separated only by its cell membrane and by the endomycium (the connective tissue of collagen surrounding the muscle fiber).
Met google zul je denk ik wel meer vinden denk ik.

Berichten: 2

Re: Ontwikkeling van Spieren

Hartelijk bedankt, hier kan ik denk ik wel meer me vinden ja:D

En wat gebeurt er met spiercellen of zo, als een persoon overtraind is?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Ontwikkeling van Spieren

Als je traind gaan er spiercellen stuk.

Als je overtraind gaan er zoveel stuk dat het pijn doet (spierpijn)

Deze kapotte cellen worden vervangen door een groter aantal nieuwe cellen. Die dus onstaan uit de myoblasten.

Hierdoor worden de spieren na training dus groter.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontwikkeling van Spieren

Spierpijn ontstaat door de ophoping van lactaat (melkzuur). Dit ontstaat door de anaërobe verbranding van glucose in het rode spierweefsel. De bloedstroom bevorderen heft dit al grotendeels op. Daarom is een coolingdown ook zo belangrijk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Ontwikkeling van Spieren

Wiki:
Spierpijn wordt veroorzaakt omdat een of meerdere spiervezels in een spier zijn gescheurd (of door het ontstane melkzuur door zuurstoftekort). Het irriteert maar herstelt wel en als het herstelt is zijn er zelfs meer spiervezels bijgemaakt en wordt de spier dus sterker.

Berichten: 209

Re: Ontwikkeling van Spieren

Als je overtraind gaan er zoveel stuk dat het pijn doet (spierpijn)  

Deze kapotte cellen worden vervangen door een groter aantal nieuwe cellen. Die dus onstaan uit de myoblasten.  

Hierdoor worden de spieren na training dus groter.
In de normale spreektaal is spierpijn geen teken dat er overtraind is. Verder is de ontwikkeling van spieren dmv training voornamelijk het gevolg van hypertrofie en in veel mindere mate hyperplasie.

Berichten: 23

Re: Ontwikkeling van Spieren

Hallo, ik heb gelezen wat hierboven staat en ik vond dat er wel het een en ander recht te zetten was.

Spierpijn en verzuring (melkzuur) hebben vrijwel niets met elkaar te maken. Je verzuurd als je het zuur van je spieren niet kunt afnemen doordat er te wijnig broed meer bij komt. (dit heeft ook een visueze sirkel)

Verder is het ook niet zo dat spierpijn komt doordat er zoveel cellen zijn afgebroken tijdens de inspanning. Spierpijn is een onvoldoende geremde ontstekings reactie die (grappig genoeg) door het lichaam zelf in gang word gezet. Om de cellen die afgestorfen zijn weg te ruimen.

Het kan dus zo zijn dat in 1 kg spieren na het trainen 10.000 dode spiercellen zitten. En dat anderhalfe dag later door de ontstekings reactie er nog eens 20.000 cellen zijn gedood.

Jammergenoeg weet ik ook niet precies hoe de spieropbouw daarna verder verloopt. :P :P :roll: :P :wink:

Remi

Berichten: 209

Re: Ontwikkeling van Spieren

spierpijn, de pijn die enige uren of dagen na het leveren van een zware lichamelijke inspanning ontstaat, die slechts voelbaar is bij het bewegen van de betrokken spieren of spiergroep (niet in rust) en die na enige dagen (twee tot zeven), ook zonder behandeling, vanzelf weer verdwijnt. De betreffende spier voelt hard aan, is enigszins gezwollen en heeft soms een verhoogde temperatuur.

De oorzaak van spierpijn is waarschijnlijk: door intensief gebruik van bepaalde spieren of spiergroepen kunnen plaatselijk (spier)celbeschadigingen optreden. Hierbij komen proteolytische enzymen vrij, die in staat zijn eiwitten af te breken. Hierbij ontstaan polypeptiden die vaatverwijding kunnen veroorzaken en/of pijnzenuwuiteinden kunnen prikkelen (zie ook pijn). Naarmate de spierbelasting groter wordt zal de celbeschadiging, mede als gevolg van zuurstoftekort in de spier, ernstiger worden met uiteindelijk meer spierpijn als gevolg. Afhankelijk van de conditie van het spierstelsel zal het verrichten van een zekere fysieke inspanning bij de één veel sneller leiden tot overbelasting dan bij de ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Ontwikkeling van Spieren

Misschien dat je hier iets mee bent
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 128

Re: Ontwikkeling van Spieren

Goed en als je daadwerkelijk je spieren wilt oppompen (trainen) heeft het geen zin om elke dag te trainen. Je moet de kapotte spieren de kans geven zich te herstellen. Als je zwaar traint heb je op zijn minst 48 - 72 uur rust nodig voor je dezelfde spier weer zwaar kan belasten.

Mensen verwarren zwaar trainen regelmatig met vaak trainen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Ontwikkeling van Spieren

Dus als mijn vriend nu elke avond zeer zware oefeningen doet, en ik doe er maar om de paar dagen maar die zijn minder zwaar, dan gaan mijn spieren meer groeien dan de zijne?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Ontwikkeling van Spieren

Dus als mijn vriend nu elke avond zeer zware oefeningen doet, en ik doe er maar om de paar dagen maar die zijn minder zwaar, dan gaan mijn spieren meer groeien dan de zijne?
Zolang je spieren idd geen kans krijgen om te herstellen zullen jouw spieren sneller groeien. Zeer zware oefeningen zullen trouwens nooit echt goed voor je zijn.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Ontwikkeling van Spieren

Had ik dat maar eerder geweten, ik heb vier maanden lang elke avond zwaar zitten trainen, en ik kon meer effect bereiken met minder te doen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer