Kaliumsorbaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Kaliumsorbaat

hoi hoi,

Als je kaliumsorbaat toevoegt in een oplossing met voornamelijk zuren, hoe kun je dit dan meten? Kan dat door de brix-waarde te bepalen??

Alvast bedankt weer allemaal!

Berichten: 53

Re: Kaliumsorbaat

Diesel,

wat gebeurt er met kaliumsorbaat als je het probeert op te lossen een zuur milieu?

Wat gebeurt er als je kaliumsorbaat in een neutrale vloeistof wil oplosssen?

En wat als je daarna pas zuur toevoegd?

Berichten: 25

Re: Kaliumsorbaat

Oplossen in een zuur milieu gaat moeizaam, er ontstaan vlokken die langzaam oplossen . Oplossen in neutrale omgeving gaat goed, als je daarna zuur toevoegt krijg je volgens mij ook vlokken. Het kaliumsorbaat bestaat uit korrels.

Berichten: 53

Re: Kaliumsorbaat

Als je eerst sorbaat toevoegd en daarna pas zuur blijft de vloeistof helder. Het gaat in deze proef niet om het sorbaat maar om sorbinezuur dat gevormd wordt.

Let eens op de verschillende oplosbaarheid van deze stoffen.

Berichten: 25

Re: Kaliumsorbaat

Hoi Douwe,

Ik zal je de achtergrond ff uitleggen. Ik ben werkzaam op een kleinschalig lab in een voedselverwerkingsbedrijf. We werken met een zurige opgiet. Nu willen we kaliumsorbaat gaan toevoegen aan de opgiet om zo de houdbaarheid te verlengen. Mijn vraag was dus, hoe kan ik zien of men het kaliumsorbaat daadwerkelijk heeft toegevoegd aan de opgiet? Via via heb ik gehoord dat dit zou kunnen door de brix waarde te bepalen, ik dacht dat dit alleen mogelijk was als er iets van glucose in de oplossing zat. Vandaar mijn vraag of er nog andere mogelijkheden zijn om dit op een simpele manier te bepalen.

Groetjes en alvast bedankt!

Berichten: 53

Re: Kaliumsorbaat

Diesel,

Ok, nu snap ik wat beter je probleem.

Als eerste wil ik je er nog een keer op wijzen dat sorbaat niets doet tegen ongewenste micro-organisme, daar heb je sorbinezuur voor nodig. maar sorbinezuur lost heel slecht op in water (2-2,5 gram per liter zeg ik uit mijn hoofd) vandaar dat er gekozen is voor een sorbaat. Maar deze wil niet oplossen in een zuur milieu. je moet het eerst oplossen in neutraal water en daarna toevoegen. Op het moment dat je wolkjes in de vloeistof ziet ontstaan heb je een vaste stof door je vloeistof. Door verwarmen kun je dit tijdelijk wel in de oplossing krijgen maar bij afkoelen zal dit weer vast worden en op de bodem gaan liggen. (tenminste het is mij niet gelukt om dit in oplossing te houden)

Nu voor het antwoord op je vraag: Meestal wordt de brix refractometrisch bepaald. Dit wil zeggen dat je de refractie (lichtbreking) meet. Alle stoffen die je oplost (in water) geven een verandering van lichtbreking ook dus zuren. Het zou dus best kunnen dat sorbinezuur zo'n verschillende manier het licht breekt dat je dit voor jou voldoende is om met zekerheid te zeggen dat het er in is gekomen.

Ik heb net op mijn lab een klein testje gedaan. Ik kwam op een toename van de brixwaarde van 0,7 bij sorbinezuur ten opzichte van water. Als je opgiet zo constant is dat dit soort verschillen niet voorkomen is dit zeker het proberen waard. Als er wel veel verschillen zitten in de opgiet kun je de opgiet meten en vergelijken met de opgiet met sorbinezuur erin. Het is zeker het proberen waard om te kijken of het voor jullie toepassing ook zo'n verschil maakt in refractie.

Suc6 met testen

Berichten: 25

Re: Kaliumsorbaat

Hey Douwe, we gaan aan de slag met testen! super bedankt en ik laat nog weten hoe het is verlopen.

Reageer