De Da Vinci Code

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 224

De Da Vinci Code

ik wil graag jullie mening over het boek de davinci code.

niet of er spelfouten inzitten of over de schrijfstijl. maar het verhaal erachter, de denkwijze, de filosofie achter dit gedeeltelijk naar waarheid en fictie geschreven boek.

heb namelijk een stuk op discovery gezien , waarin dit boek werd gebruikt als leidraad voor onderzoek naar de eventuele waarheid van bepaalde onderwerpen die in dit boek besproken worden.

zo wordt er gesproken dat jezus getrouwd was met maria magdalena en dat hun beide een kind hadden.

vind ik persoonlijk zeer interessant om te onderzoeken. ik snap best dat de kerk deze gedachte niet zal steunen.

laat eens wat horen,en filosofeer mee over de inhoud van het boek en '' over de echte waarheid , wat is echt gebeurd en wat niet.

wie durft er mee o onderzoek te gaan?

als ik het goed heb heeft de schrijver ook een boek geschreven ''the holy blood'' wie weet hier ook meer van?

groeten pangeaman. :roll: :P :P
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: De Da Vinci Code

als ik het goed heb heeft de schrijver ook een boek geschreven ''the holy blood'' wie weet hier ook meer van?
ik heb die documentaire ook gezien en wat je hier bedoeld is waarschijnlijk het boek "holy blood, holy grail" en dat is trouwens niet door dan brown geschreven :roll: maar door iemand anders (naam ff kwijt)

ik vond het wel grappig dat in dat onderzoek eigenlijk alle "feiten" uit davinci code ontkracht werden
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: De Da Vinci Code

klopt was afgelopen week een (her)haling op discovery

ik heb het maar gedeeltelijk kunnen kijken omdat ik er gewoon te laat voor was. maar vond het wel interessant.

maar het boek "holy blood, holy grail" , ja dat kan wel kloppen, heb zo'n naam voorbij zien komen in de documentaire. jammer dat ik te laat was, maar ja.

kun je me over het andere boek iets mededelen op gebied van waarheid of fictie?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Berichten: 150

Re: De Da Vinci Code

Ik heb de Da Vinci Code gelezen, evenals de andere boeken van Dan Brown (Bernini mysterie en Juvenalis dilemma). Ze lezen lekker weg en zijn een mengeling van realiteit en fictie. Voor een leek zijn die moeilijk te onderscheiden maar het is zeker geen "betrouwbaar wetenschappelijk werk". Ik zie overigens de laatste tijd tal van boeken verschijnen die meeliften op het succes van de Da Vinci Code. Ik geloof overigens niet dat het boek genoeg houvast biedt om te onderzoeken of Jezus en Maria Magdalena inderdaad getrouwd waren en een kind hadden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: De Da Vinci Code

Het boek Holy Blood, Holy Grail is geschreven door Michael Baigent, Richard Leigh, Henry Lincoln.

De Nederlandse vertaling heet: Het heilige bloed, de heilige graal, uitgever Tirion ISBN 90-4390-624-7.

Beide boeken zijn overigens al enigzins besproken in deze topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=601
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: De Da Vinci Code

de Da Vinci code gebruikt eigenlijk gewoon een verhaal dat al bestond. er waren al speculaties dat Maria de vrouw was van Jezus, Dan Brown heeft daar gewoon op ingespeeld. Met die andere boeken net hetzelfde.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: De Da Vinci Code

de Da Vinci code gebruikt eigenlijk gewoon een verhaal dat al bestond. er waren al speculaties dat Maria de vrouw was van Jezus, Dan Brown heeft daar gewoon op ingespeeld. Met die andere boeken net hetzelfde.
Daar ga ik ook van uit ja. Er zullen heus wel secret socities zijn geweest (en die zijn er nog steeds; Bush en Kerry zijn Skull & Bones-leden), maar als Jezus al heeft bestaan is zijn hele verhaal gemystificeerd. Het leuke van het boek vind ik wel dat er een belangrijke rol is weggelegd voor vrouwen, aangezien ik het geheel oneens ben met de huidige houding jegens vrouwen in allerlei hoge posities in de samenleving; ze zitten er bijna niet en diegene die er zitten, zitten daar niet voor niets.

Maar in ieder geval: het boek is leuk, er staan leuke weetjes in en het is zeker een leuk verhaal om in mee te gaan en er verder op te fantaseren. Ben wel benieuwd naar de film! http://www.imdb.com/title/tt0382625/
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: De Da Vinci Code

Na het net uitgelezen te hebben vond ik het superzaligcool enzo (je kent wel) maar nu na een maand ofzo vind ik het toch veel te populair hoor, het lijkt een must-read (door de naam enzo) maar nu zou ik hem toch niet zo aanbevelen hoor
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: De Da Vinci Code

ik zou hem nog altijd aan bevelen als er iemand een goed en ontspannend boek zoekt (niet dat je dat boek nog moet aanraden, want bijna iedereen heeft het gelezen) ook zijn andere boeken vind ik goed, buiten het juvinalis dilemma vind ik het minste van de drie (nog altijd goed maar achter op de da vinci code en het berninimysterie)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: De Da Vinci Code

Ik heb ook alle boeken van Dan brown gelezen, en vond het behoorlijk interressant.

Hoewel ik weet dat het geen feitenboek is, maar een fictie... moet ik zeggen dat ik eerder geneigd ben te zeggen dat Jezus een belangrijke en invloedrijke man was, die veel voor het Christendom/ Jodendom heeft betekent, dan dat hij echt de zoon van God is die uit een maagd is geboren.

Maar wat betreft dat trouwen... ik kan daar geen oordeel over kwijt.

Berichten: 139

Re: De Da Vinci Code

het is zeker geen "betrouwbaar wetenschappelijk werk".


Wat denk je van de bijbel 8) netzoiets

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: De Da Vinci Code

Er komt hier een verfilming over uit met Tom Hanks in de hoofdrol.

Hier alvast een Trailer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: De Da Vinci Code

Banana schreef:Ik heb ook alle boeken van Dan brown gelezen, en vond het behoorlijk interressant.

Hoewel ik weet dat het geen feitenboek is, maar een fictie... .
ik had toch stiekem gehoopt dat het meer een feitenboek zou zijn dan fictie.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: De Da Vinci Code

waarom? ben je anti-kerk of zo?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: De Da Vinci Code

waarom? ben je anti-kerk of zo?
????? vreemde vraag, :roll:

een mens kan/mag toch ook naar iets tastbaars zoeken/hopen in plaats van fictie?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer