[scheikunde] Grafiek voorspellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Grafiek voorspellen

Hallo,

Op school hebben we een practicum dat gaat over kookpuntsverhoging.

Bij een van deze vragen kunnen wij niet tot een goed antwoord komen.

De vraag is:

Voorspel hoe de grafiek waarin je de temperatuur tegen de tijd uitzet, eruit ziet voor de proef waarin je een megsel van naftaleen in chloroform in de opstelling verwarmd.

Hierbij is nog enige uitleg nodig:

Je meet 25 mL chloroform af in een maatcilinder en doet dit in een grote reageerbuis. Het water, onder de reageerbuis, waar dit in kookt begint met een temperatuur van 50 graden Celcius. Daarna zet je de verwarming maximaal aan en als de temperatuur van het water 65 graden heeft aangenomen, zet je de verwarming op 250 graden Celcius. Je start het meten van de temperatuur van het chloroform als het regelmatig kookt.

Onze geschatte grafiek loopt de eerste halve minuut (of een hele minuut) sterk omhoog, vanwege de verwarming die maximaal wordt gezet. Daarna loopt het steeds meer naar 1 waarde toe.

Onze vraag is dan ook of wij in de goede richting gaan, of dat we het verkeerd bekeken hebben.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Grafiek voorspellen

Ik ben verward. Moest je gaan meten als de chloroform kookt? Wanneer gaat de chloroform koken?

Berichten: 26

Re: Grafiek voorspellen

Nou volgens mij. (Wij doen samen het practicum)

Nadat het water 65 graden is zal de temperatuur van het water blijven stijgen omdat de verwarming blijft staan op 250 graden. Hierdoor blijft de temperatuur van het chloroform-naftaleen mengsel ook stijgen.

En op den duur gaat het mengsel koken en dan moet je de temperatuur van de het mengsel aflezen.

Maar hoe de grafiek gaat weet ik niet.

Ik denk dat de grafiek begint bij 50 graden. Maar naar welke waarde zou hij dan gaan?

Een waarde tussen het kookpunt van chloroform en naftaleen ofzo?????

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Grafiek voorspellen

Je hebt te maken met verschillende processen:

- Als je verwarmt door een reageerbuiswand heen, zal de hoeveelheid warmte die bij je chloroform komt hoger zijn als het temperatuurverschil hoger wordt.

- Als er chloroform of naftaleen verdampt, dan gaat daarbij warmte verloren.

- De rest van de warmte, die wel wordt toegevoerd maar niet "wegkookt", wordt gebruikt om het mengsel warmer te maken.

Verder is de kooktemperatuur afhankelijk van de samenstelling van het mengsel; daarover gaat de les eigenlijk, toch?

Welke kooktemperaturen ken je? Heb je enig idee wat de kooktemperatuur van het mengsel zou kunnen zijn? En heb je een idee wat er dan verdampt als het gaat koken?

Berichten: 26

Re: Grafiek voorspellen

Wat de kooktemperatuur van het mengsel is weet ik nog niet, want dat gaan we onderzoeken met het practicum morgen.

Maar de kooktemperatuur van chloroform = 334 K

En de smelttemperatuur van naftaleen = 353 K

Berichten: 8

Re: Grafiek voorspellen

Ik denk dat dit het correcte antwoord is:

De grafiek zal in het begin stijgen totdat het kookpunt bereikt is. Het kookpunt van chloroform is 61,2ᵒ en het kookpunt van naftaleen is 218ᵒ. Het kookpunt van de oplossing zal hier dus tussenin liggen. Zodra het mengsel begint te koken zal de temperatuur echter nog steeds stijgen (niet zoals bij een zuivere stof) richting het kookpunt van naftaleen. Mocht het de temperatuur van 218ᵒ behalen zal ook naftaleen verdampen en de temperatuur dus niet verder stijgen.

Ik heb zelf ook deze opdracht, dus als dit niet het goede antwoord is, hoor ik het graag.

Reageer