[scheikunde] geleidbaarheid OH- en CL-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] geleidbaarheid OH- en CL-

hallo allemaal.

over enkele dagen moet ik op school bij een practicum de hoeveelheid vitamine C in een vitamine C tablet bepalen.

in de voorbereiding die we moeten maken staat een vraag over de geleidbaarheid van OH- en CL-

de letterlijke vraag is : volgens binas tabel 41 geleidt OH- vele malen beter dan CL-. leg uit waarom dit zo is.

zelf heb ik hierop het volgende antwoord geformuleerd :

3b. OH- vormt waterstofbruggen met H2O. Hierdoor gaat OH- ook meetrillen met de H2O moleculen, waardoor de beweeglijkheid van OH- erg groot is. Omdat Cl- geen waterstofbruggen kan vormen met H2O is de beweeglijkheid van OH- dus groter dan die van Cl-.

ik weet alleen niet zeker of dit antwoord klopt, zou iemand me hiermee kunnen helpen ?

bij voorbaat dank.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] geleidbaarheid OH- en CL-

De geleidbaarheid is functie van de ionenstraal van het ionen. Heb je de ionstraal van de twee ionen?

EDIT: dat trillen van het water heeft er niets mee te maken. Water is niet geleidend. De hydradatie (dus de hoeveelheid water die een deeltje rond zich heeft 'gebonden') van het deeltje is wel belangrijk. Deze is functie van de ionenstraal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] geleidbaarheid OH- en CL-

Hier moet wel een kanttekening bij.

Het geleidingsvermogen van een ion is inderdaad o.a. afhankelijk van zijn lading en de straal. Toch is het specifieke geleidingsvermogen van K+ groter dan dat van Na+, dat op zijn beurt weer groter is dan dat van Li+, terwijl de ionstraal in diezelfde volgorde afneemt.

Wat ook een rol speelt is de mantel aan watermoleculen rond een ion. K+ heeft zo´n mantel veel minder dan Na+. Dat zie je in het specifieke geleidingsvermogen.

Verder heb ik vroeger ooit geleerd dat bij de geleiding door H+- en OH--ionen een grote rol wordt gespeeld door het effect dat protonen makkelijk van het ene (water)molecuul op het andere kunnen overspringen, waardoor de mobiliteit zeer groot wordt (en dus het specifieke geleidingsvermogen).

Berichten: 723

Re: [scheikunde] geleidbaarheid OH- en CL-

Idd, de ionstraal is dus omgekeerd evenredig met de ionenstraal :) .

Reageer