Oxiderende werking van zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Oxiderende werking van zuurstof

Het is al lang geleden dat ik nog basis chemie heb gehad en ik vroeg me af waarom zuurstof eigenlijk beter oxideert in zuur dan in basisch milieu?

Is dit gewoon omdat er in een zuur milieu meer protonen aanwezig zijn?

(dat zuurstof dus makkelijker electronen kan opnemen?)

Berichten: 723

Re: Oxiderende werking van zuurstof

Sowieso is de geleidbaarheid bij lage pH groter, waardoor elektronentransport sneller verloopt en je oxidatie dus sneller zal plaatsvinden.

Daarnaast is het de Gibbs-energie die mede verantwoordelijk is voor het oxiderend karakter van een ion/molecule/atoom.

Berichten: 32

Re: Oxiderende werking van zuurstof

Mijn kennis van chemie zit vrij ver, maar wat heeft de gibs vrije energie te maken met de pH?

De pH heeft toch geen invloed op de gis vrije energie?

Berichten: 723

Re: Oxiderende werking van zuurstof

Of de pH op zichzelf een invloed heeft op de Gibbs-Energie kan ik niet direct zeggen...

Maar een elektrochemische reactie, zoals de reductie van zuurstof, 'vindt plaats' waarbij een minimale Gibbs wordt nagestreeft. De Gibbs-Energie is lager voor de reductie bij lage pH, dan deze bij neutrale situaties (deze waarde zit vervat in de Standaardreductiepotentiaal (RSP) van een reactie (als je dat iets zegt). Een hoge SRP wijst op een lage Gibbs).

Berichten: 32

Re: Oxiderende werking van zuurstof

Ahzo bedoel je.

De reactie werkt gewoon beter bij een lagere pH omdat er dan minder gibs vrije energie vereist is.

Indien de pH geen directe invloed uitoefent op de gibs vrije energie, hoe komt het dan dat die gibs vrije energie lager is bij lage pH?

Je vermeldt daar de standaardreductiepotentiaal, maar ik vind het bizar te link tussen lage pH en gibs vrije energie te vatten als de pH (vermoedelijk) geen invloed heeft op die energie zelf.

Berichten: 723

Re: Oxiderende werking van zuurstof

(als eerste, de reactie gaat beter omdat er "meer" Gibbs is. Men streeft naar minimale Gibbs)

Had ze al eens eerder moeten posten in feite :oops: : Zuurstof kan als volgt reduceren:

O2 +2H2O + 4e- --> 4OH- E0= + 0.40

O2 + 4H+ + 4e- --> 2H2O E0 = + 1.23

O2 +H2O + 2e- --> HO2- + OH- E0= -0.08

Dus, die reactie in zuur milieu (waar de protonen dus mee deelnemen in de reactie) heeft de grootste E0 waarde.

En gezien E0 ~ -ΔG0

Dus heeft de pH op zichzelf een invloed, dat weet ik niet (andere mensen mss wel). Wat je wel weet uit he E0 is dat die reactie met de grootste 'drive' zal doorgaan bij lage pH (toeval?).

Ik zou dat fundamenteerlder eens kunnen uitspitten als je wilt, maar dat zou ons al ver kunnen lei(/ij?)den denk ik.

Berichten: 32

Re: Oxiderende werking van zuurstof

Mijn kennis van chemie is vrij beperkt en ik weet er ook niet heel veel meer van.

Maar als ik je post lees dan kan k het wel vatten.

Het gaat dus gewoon om die energie.

Maar je zegt dat men streeft naar minimale gibs energie, maar de reactie met H+ heeft toch het meest aan energie?

+ 1.23 ?

Dit is toch de redoxpotentiaal niet?

Wil je zeggen dat +1.23 een hoge redoxpotentiaal is en daarom dat de redactie makkelijker zal opgaan dan bij lage redoxpotentiaal?

Berichten: 723

Re: Oxiderende werking van zuurstof

jen schreef: Het gaat dus gewoon om die energie.

Maar je zegt dat men streeft naar minimale gibs energie, maar de reactie met H+ heeft toch het meest aan energie?

+ 1.23 ?

Dit is toch de redoxpotentiaal niet?

Wil je zeggen dat +1.23 een hoge redoxpotentiaal is en daarom dat de redactie makkelijker zal opgaan dan bij lage redoxpotentiaal?
Het gaat hem idd om de inwendige energie en de entropie van een systeem. Deze zitten vervat in de Gibbs-Energie en laat in feite toe alle processen te verklaren wat betreft drive en spontaniteit.

Idd, de Gibbs moet negatief zijn. Je hebt over het minteken gelezen in volgende vergelijking :) :

E0 ~ -ΔG0

Berichten: 32

Re: Oxiderende werking van zuurstof

2H2O E0 = + 1.23

O2 +H2O + 2e- --> HO2- + OH- E0= -0.08

Dus, die reactie in zuur milieu (waar de protonen dus mee deelnemen in de reactie) heeft de grootste E0 waarde.

En gezien E0 ~ -ΔG0

Berichten: 32

Re: Oxiderende werking van zuurstof

E0 ~ -ΔG0

en E0 = + 1.23

Wil dus zeggen dat + 1.23 = -ΔG0

dus -1.23 =ΔG0

en dat is idd de laagste waarde :D

Ok bedankt.

Alleen vraag ik me toch nog altijd af waarom die pH zo'n rol speelt of waarom juist die reactie O2 + 4H+ + 4e- --> 2H2O E0 = + 1.23 het best werkt. Ik vermoed dat je daarvoor iets te veel "hogere" chemie voor meot kennen om dat te snappen?

Reageer