kan iemand helpen met dit aub?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 81

kan iemand helpen met dit aub?

Hallo mensen,

Ik heb maandag een tentamen en tijdens maken van de oefententamens kwam ik de volgende vragen tegen. Hoe komen ze tot de gele antwoorden, kan iemand me aub helpen?

vraag A:

Afbeelding

Vraag B:

Afbeelding

hartelijk bedankt,

Berichten: 87

Re: kan iemand helpen met dit aub?

Vraag A: De afwijking is autosomaal dominant. Dit betekent dat 1 allel voor deze afwijking genoeg is om de ziekte te hebben. Een penetratie van 80% betekent dat in 80% van de personen met een dominant allel, de afwijking in het phenotype aanwezig is.

De kans dat de vader (I1) het dominante allel doorgeeft aan het nageslacht is 0, aangezien hij de afwijking niet heeft. De kans dat de moeder (I2) het dominante allel doorgeeft aan haar nageslacht is een half omdat zij heterozygoot voor de afwijking is (1 allel is gezond en 1 allel heeft een afwijking). De kans dat de zoon (II1) het afwijkend allel krijgt is dus een half, want in de helft van de gevallen zal de zoon het afwijkend allel van zijn moeder overerven. De penetrantie van het allel is echter maar 80%, dus een half maal 80%= 40%.

Vraag B: Pompe is autosomaal recessief; een persoon moet 2 recessieve allelen hebben om de ziekte te hebben. De opa van de moeder"s kant van het kind is drager (heeft 1 allel r). Voor de moeder is de kans om dit allel te ontvangen een half omdat de opa in de helft van de gevallen het recessieve allel r aan haar zal doorgeven. De oma van de vader"s kant van het kind is ook drager. Voor de vader is de kans om allel r te ontvangen dus ook een half. Zowel moeder als vader kunnen alleen drager zijn omdat ze altijd minstens 1gezond allel hebben van de andere ouder.

Als we nu aannemen dat beide ouders drager zijn, dan hebben ze beide het genotype Rr en is de kans dat het kind nu het aangedane genotype rr ontvangt een vierde: Rr x Rr= RR of Rr of rR of rr. Dus de uiteindelijke kans dat het kind de ziekte heeft is: de kans dat de moeder drager is, maal de kans dat de vader drager is, maal de kans dat het genotype rr krijgt. Dus: een half maal een half maal een vierde= een zestiende.

Berichten: 81

Re: kan iemand helpen met dit aub?

Beste murru,

Hartelijk bedankt voor uw uitleg. Bij vraag B:

dus de kans dat de ouders allebei drager zijn is 05 * 05 = 1/4

en dan als de kind toevallig ziekte krijgt zou recessief moeten zijn en dan doe je weer keer 1/4 en dat is 1/16. is dit het?

wens je een fijne dag

Berichten: 42

Re: kan iemand helpen met dit aub?

1ste familie:

R R

r rR rR

R RR RR kans is 1/2

2de familie:



R R

r rR rR

R RR RR kans is 1/2

beide dus 1/2 kans op die ziekt

0.5 * 0.5 = 0.25= 1/4 ;)

je heb 4 kans verdeling van het gevraagde kind, hiervan is de kans 1/4 *1/4= 1/16 <-- kan ik zo niet uitleggen

Berichten: 81

Re: kan iemand helpen met dit aub?

Hallo,

hartelijk bedankt. Kan er mij aub ook als laatste uitgelegd worden hoe ze aan de volgende antwoord komen:

Afbeelding

Berichten: 87

Re: kan iemand helpen met dit aub?

wman2 schreef:Hallo,

hartelijk bedankt. Kan er mij aub ook als laatste uitgelegd worden hoe ze aan de volgende antwoord komen:
Ik weet deze niet zeker, maar hiervoor kan je het Hardy-Weinberg principe gebruiken. Als A het dominante gezonde allel is, en a het aangedane recessieve allel is, dan kunnen de frequencies (f) van beide allelen als volgt worden uitgedrukt voor een populatie:

fAA = p2

fAa = 2pq

faa = q2

en geldt ook p+q=1.

De frequentie van een aangedane in deze populatie (faa) is gegeven, namelijk 1/1600. Dus:

q2= 1/1600, en q= 1/40.

Als deze twee personen een kind krijgen met de ziekte, moet de vrouw drager zijn. Het kind zal immers altijd 1 gezond allel ontvangen als de vrouw geen drager is.

De kans dat de vrouw drager is, is de frequentie van dragers in deze populatie (fAa), en deze is 2pq. p=1-q, dus p=39/40. 2pq= 2 x 39/40 x 1/40 = 78/1600.

Het kind moet het recessieve allel a van de moeder krijgen om aangedaan te zijn, en deze kans in een half. De vader geeft in alle gevallen het recessieve allel door omdat hij er twee heeft.

De uiteindelijke kans dat het kind aangedaan is, is dus: de kans dat de moeder drager is, maal de kans dat zij het recessieve allel doorgeeft, dus: 78/1600 maal een half= 39/1600. Dit getal is ongeveer gelijk aan 1/40, maar niet precies.

Berichten: 81

Re: kan iemand helpen met dit aub?

o bedankt, maar dit vraag moeten we uit onze hoofd doen, we mogen geen rekenmachine gebruiken:(

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>biochemiefreak: Intern hebben we het onderwerp besproken. Over geplaatst in een geschikt subtopic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer