Springen naar inhoud

[scheikunde] vet chocolade na destilatie in vloeibare toestand?

• Log in om te kunnen reageren

behindtheseams

behindtheseams

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2011 - 00:18

ik heb eerst het vet uit melk, puur en witte chocolade geextraheerd met een soxhletapparaat en wasbenzine.
vervolgens ben ik gaan destilleren. bij witte chocolade bleef er een bruine vaste vet over. maar bij melkchocolade een vloeibare gele olie.
wat verklaart het dat bij melkchocolade een vloeibare vet overblijft na destilatie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bowa

Bowa

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2011 - 10:31

meestal betekend vloeibaar dat het onverzadigd is. Door de ruimtelijke structuur is het meestal vloeibaar bij kamertemperatuur. Verzadigde vetten zijn meestal vast bij kamertemperatuur. Hier berust ook het feit dat onverzadigde vetten gezonder zouden zijn dat verzadigde vetten gedeeltelijk op. Vetzuren worden gebruikt om celwanden op te bouwen en vanwege de ruimtelijke structuur zorgen vetzuren van onverzadigde vetten voor een flexibelere celwand.

behindtheseams

behindtheseams

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2011 - 10:52

maar het probleem is dat het enige verschil in samenstelling wat invloed zou kunnen hebben ''melkvet'' is. en melkvet is juist grotendeels verzadigd :s

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2011 - 09:34

Wat ik mee in eerste instantie afvraag: hoe kun je bruin vet overhouden van witte chocolade?

Verwisseling??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures