[scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Hallo,

wij hebben binnenkort een practicum met school, hiervoor moeten wij een voorbereiding inleveren. We weten echter een een aantal vragen het antwoord niet zeker, één ervan is de volgende:

Organische stof kan ook door zuurstof uit de lucht worden geoxideerd tot koolstofdioxide, toch gebruiken we bij deze proef koperoxide, CuO, voor de oxidatie.

Leg uit waarom deze proef zonder CuO als oxidator niet uitvoerbaar is.


Wij denken dat O2 alleen in een zuur mileu als oxidator reageert. We hebben echter geen zuur milieu, daarom gebruiken we koperoxide, want die reageert in neutraal milieu als oxidator.

We hopen dat iemand ons hiermee kan helpen.

Alvast bedankt

Remcot

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Welke proef is het? Ik denk dat we die informatie niet kunnen missen bij het beantwoorden van deze vraag.

Alvast een stap: Mijn open haard brandt achter mij op dit moment. Daar worden organische stoffen geoxideerd. Met zuurstof. Moet ik daar nu een pH-papiertje in de vlammen houden? Zou dat een zuur milieu zijn?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Ik kan nu even niet zeggen welke proef het is. Ik heb het boekje waar dat in staat nu namelijk even niet bij de hand, straks zal ik dit even zeggen.

Het antwoord op uw vraag:

Nee, ik denk niet dat dit een zuur milieu is. Dus onze redenering is eigenlijk helemaal fout. Maar in BINAS staat bij O2 als oxidator dat het reageert met H+, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

C + O2 --> CO2

Oxidatiereactie dmv O2. Zie jij ergens waterstof in welke vorm ook erin staan? Binas is niet heilig en zeker niet een compleet naslagwerk.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Ik snap niet precies wat je probeert te zeggen.

Ik probeer even iets te bedenken:

De reactie die optreedt is:

C + O2 --> CO2

De C zit in de organische stof, maar de O2 zit in zuurstof én in CuO.

De vraag is: Waarom CuO en geen zuurstof?

Maar eigenlijk is er toch dezelfde reactie als je zuurstof of koperoxide gebruikt?

Ik kan echt niet bedenken waarom je daarom koperoxide zou gebruiken en geen zuurstof.

Als het trouwens met zuurstof oxideert, begint de reactie dan niet al meteen als je het 'blootstelt' aan de 'buitenlucht'?

Ik zie trouwens wel O2 in BINAS Tabel 48 staan, linkerbladzijde, linkerkolom, iets boven het midden.

Hier staat de vergelijking:

O2(g) + 4H+ + 3e- --> 2 H2O(l)

Maar ik bedenk me nu dat er dan helemaal geen CO2 ontstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Ik probeer je aanname dat voor een oxidatie met zuurstof een zuur milieu nodig is onderuit te schoppen, ik geef daarmee dus niet aan welke reactie er nu optreedt.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

O oké,

net op internet zag ik deze reactievergelijking staan van een organische stof met koperoxide:

CxHyOz met CuO geeft Cu en H2O en CO2

Dus eigenlijk:

CxHyOz + CuO --> Cu + H2O + CO2

Maar dan snap ik eigenlijk nog steeds niet precies waarom dat je CuO gebruikt en geen O2, want er ontstaan toch dezelfde reactieproducten? Alleen bij CuO onstaat er ook nog Cu wat er met O2 niet ontstaat.

Daarom denk ik dat daar het verschil in zit.

Gebruikt je misschien CuO omdat er nu Cu ontstaat, dat heeft een bepaalde kleur en daaraan kun je zien of de reactie is afgelopen of niet?

Of zit ik weer helemaal fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waarom CuO en geen zuurstof

Wat doe je verder nog in die proef? Misschien handig als je die helemaal hier neer zet.

Reageer