Springen naar inhoud

[scheikunde] Hoe kan ik zelf aspirine maken?

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Mahmud Yildiz_*

• Gast

Geplaatst op 07 februari 2011 - 18:11

Beste leden,

Dit jaar moet ik op onze school een exo uitvoeren. We hadden (als groepje van vier personen) zelf als idee aspirine maken, en vervolgens diens zuiverheid testen. Het testen van de zuiverheid doen we op een Uni(zelf dachten we aan TU Eindhoven). Maar nu zit ik te kijken hoe we aspirine kunnen maken, maar ik vind niet echt veel beschrijvingen die ik kan gebruiken. Tot nu toe heb ik er een gevonden (http://www.scholiere...erkstukken/1584). Alvast heel erg bedankt,

Mahmud94

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2011 - 20:56

Aspirine maken is zeer simpel echter kom je niet makelijk aan de benodigde chemicalien,

Het recept was zo simpel te vinden dat ik niet kan geloven dat jij er enige moeite voor hebt gedaan.

Als je azijnzuur anhydride hebt gevonden kun je verder praten denk ik.

Hanzzz

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2011 - 11:31

Ik zou toch gaan beginnen met het verzamelen van de bast van de wilg.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 08 februari 2011 - 15:38

Het is altijd makkelijk om google even te raadplegen ;) !

http://nl.wikipedia....etylsalicylzuur

Inclusief reactiemechanisme. Het is echt oersimpel!

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2011 - 01:34

Waarom salicylzuur extraheren uit een wilg? Chemisch zuivere salicylzuur moet toch niet zo moeilijk te krijgen zijn? Hebben ze in elk scheikundelokaal wel staan, en aspirine maken is iets wat ik op de middelbare denk ik 3 of 4 keer heb gedaan, en nog een keer op het HLO en de uni.
Wel op verschillende manieren trouwens, waaronder een magnetron synthese :D
Het titreren kan je ook op meerdere manieren doen om de zuiverheid te onderzoeken, zo kan je direct en indirect titreren. Bij directe titratie titreer je meteen de vrije zuurgroep op aspirine terwijl je het bij de indirecte eerst verzeept met NaOH en het dan terugtitreert met HCl en het gehalte terugrekent. Op deze manier kunnen andere aanwezige zuren zoals je startproduct salicylzuur niet meegetitreerd worden en krijg je een nauwkeurigere bepaling. Let wel dat de fenolgroep (de OH op de ring) ook zuur kan reageren.
Andere methode is om de bepaling spectrofotometrisch te doen door aspirine te laten complexeren met ijzer(III)chloride zodat je een paars [acetylsalicylzuur]Fe(6H2O)3+ complex krijgt. De concentratie kan je dan meten door dit met een spectrofotometer te meten en te vergelijken met een ijkreeks met bekende hoeveelheden aspirine.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures