reactiesnelheid afhankelijk van temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

reactiesnelheid afhankelijk van temperatuur

Hoi allemaal!

Ik heb vorige week een scheikunde experiment uitgevoerd, alleen nu moet ik nog een paar vragen hierover beantwoorden waar ik niet uit kom..

experiment:

je hebt 3 meetspuiten

1 met 0.0020 M KmnO4- oplossing(kaliumpermanganaat zorgt voor paarse kleur)

1 met 2.0 M H2SO4 oplossing (zwavelzuur)

en 1 met 0.0050 M H2C2O4- oplossing (oxaalzuur)

1)vervolgens voeg je 10 ml 0.0020 M KMn04- en 2 ml H2SO4- in een reageerbuis (je hebt nu aangezuurde kaliumpermanganaatoplossing) (zorgt voor een paarse kleur)

2) doe in een andere reageerbuis 4 ml 0.050 M H2C2O4- oplossing

3) zet beide reageerbuizen in een bekerglas met kokendwater en wacht een paar minuten

4) neem een erlenmeyer van 50 ml, doe de inhoud van de 1e reageerbuis hierin

5) voeg de inhoud van reageerbuis 2 hierbij en start op het moment van toevoegen de tijd. stop de tijd wanneer de oplossing ontkleurd is

en vervolgens moet je dit herhalen bij verschillende temperaturen..

en deze reactie vind plaats wanneer het ontkleurd:

2MnO4- +5H2CO4- +6H3O ----> 2Mn +10CO2 +14 H20

Bij dit experiment zitten een aantal vragen waar ik niet uit kom namelijk:

a)Leg uit waarom het beter is om eerst permanganaatopl in een erlenmeyer te doen en dan pas de oxaalzuuroplossing en niet andersom.

b) MnO4 =0.0010 mol

H30= 0.0030 mol

H2C2O4 = 0.0025 mol

Welke deeltjes zijn in overmaat aanwezig, en waarom mag MnO4- niet in overmaat aanwezig zijn?

gegeven is:

volgens de officiele defentitie heeft s (reactiesnelheid) een andere eenheid namelijk mol L-1 s-1. Leg uit dat het toch verantwoord is om bij dit experiment te werken met s=1:t (wachttijd)

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, en misschien wat antwoorden weet!

xxxxxxxxxxxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid afhankelijk van temperatuur

Anouk, je bent op een paar punten niet erg precies. Je concentratie oxaalzuur is op een plek 0.05M, en op een andere plek 0.005M. Je schrijft soms "0" en soms "O" voor zuurstof, en ik zie ook "mn" in plaats van "Mn" voor mangaan. En dan kloppen de ladingen niet overal. Het is erg belangrijk dat je op die details let, want bij scheikunde zit hem daar vaak de essentie!

a)Kun je bedenken of er iets misgaat als je het andersom doet?

b)Die hoeveelheden die je geeft, waar komen die vandaan? Hoeveel zit er in het mengsel?

Wat doen jullie allemaal met de reactiesnelheid in deze proef? En met de concentratie?

Berichten: 2

Re: reactiesnelheid afhankelijk van temperatuur

Oke dat zijn dan een paar typ foutjes en de concentratie van oxaalzuur is 0.005 M.

a)Nou dat is juist het probleem, ik kan niet bedenken wat er mis kan gaan als je de stoffen in andere volgorde toevoegd..

b)De hoeveelheden die er staan waren van te voren gegeven, vervolgens moest je daar zelf de mol uit berekenen voor 50 ml mengsel. Met deze proef had je steeds dezelfde hoeveelheden die je samenvoegd alleen je verwarmt ze op andere temperaturen en dan tel je het aantal seconden tot dat het mengsel ontkleurd.

Reageer