lpg-diesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

lpg-diesel

hoi,

iemand die op het volgende reactie kan geven?

wat is schadelijker voor het milieu... :cry:

verbrandingsmotor op LPG of op diesel? LPG of biodiesel?

van roetfilters weet ik; van katalisator bij benzinemotoren ook; ook zoiets als dieselkatalisator mogelijk?

Berichten: 12

Re: lpg-diesel

in het verlengde van mobiliteitsvraagstuk...

hoe zit t met de belasting voor het milieu v.w.b. kunststofdelen;

veel kan gerecycled worden maar wat gebeurd er met bijvoorbeeld polyester.

(boten, complete carrosserien (Trabant/kitcars)- t gaat wel lekker lang mee, maar uiteindelijk is men wel uitgekeken op de Trabant. Kan de natuur dit 'verwerken', kunnen wij dit wegwerken, delaminatie-/verouderings-proces versnellen?

Berichten: 723

Re: lpg-diesel

Ik zou zeggen dat de verbranding van LPG meer gunstig is voor het milieu (minder complexe organische verbindingen). Ik weet echter niets over de verbrandingstemperatuur ten opzichte van benzine of diesel, dus heb geen idee van de NOx emissie...

Je zegt het zelf wel. Er zijn roetfilters en driewegskatalysatoren die de verbrandingsproducten tot het minst schadelijke beperken. Diesel is nog altijd meer vervuilend dan benzine (en wrs LPG dus het beste), maar op korte termijn zal diesel niet meer moeten onderdoen wrs.

Het type Polyester die jij aanhaalt, is de zogenaamde "onderzadigde polyester (UP)". Dit is een thermoharder wat wil zeggen dat het niet smeltbaar is. De stukken zijn versterkt met bijvoorbeeld glasvezel. polyester is hydrolyse gevoelig, dus via bvb een stoomproces zou je de kunststof mss kunnen recycleren...

Er bestaan biodegradeerbare polyesters (polymelk -en polyboterzuur), maar deze worden niet gebruikt bij bvb UP.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: lpg-diesel

Tja.

Lastigere vraag dan op het eerste gezicht doet vermoeden.

In het algemeen gaan dieselauto's langer mee van fabricage tot sloop dan een LPG/benzine-auto. Als je de milieudruk wilt bepalen, moet je dat meenemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: lpg-diesel

tsja, daar zit m denk ik de kneep...

productiefrequentie; uitstoot; duurzaamheid;

auto's/ motoren enz. zo lang mogelijk laten rijden; een klassieker is zo gek nog niet.

hoewel verbruik en uitstoot dit weer wat opheft (maar echt veel wordt er niet mee gereden).

ontwikkeling in pleziervaartuigen-wereld gaat msschn beetje wending nemen;

'terug' naar hout/sandwich, beton enz.

als ik t goed begrijp is polyester een naar goedje in deze context.

waar ik me over verbaas is dat dieselverbranding kwalijker is in vglk met benzine.

Berichten: 723

Re: lpg-diesel

orbork schreef: tsja, daar zit m denk ik de kneep...

productiefrequentie; uitstoot; duurzaamheid;
Als je die zaken allemaal mee in rekening wilt brengen, kan je er beter mee stoppen want dat is onbegonnen werk... :)

Berichten: 12

Re: lpg-diesel

Nou nee,

hoewel de keuze moeilijk is, kan toch poging gedaan worden de minst slechte te kiezen?

daarom ben ik benieuwd naar reacties. Chemie en milieudeskunde liggen bij elkaar.

Reageer