ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ik moet voor scheikunde ZnO oplossen. Want dit zijn slecht oplosbare zouten (tabel 45 binas). Nu ga ik dit oplossen door middel van een zuur base reactie met HNO3. ik kwam op het volgende uit.

ZnO + NO3- --> Zn2+ + O2- + NO3-

O2- is een base en zal dus verder reageren met H+

O2- is ook een sterke base en zal er dus 2 opnemen dus kwam ik op het volgende

O2- + 2 H+ --> H2O

Maar toen maakte iemand een opmerking dat er gas zou ontstaan door middel van een redox reactie, maar hoe gebeurt dit en wat doe ik fout?

Met vriendelijk groet,

Wouter

Berichten: 654

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Zinkdioxide? Dat bestaat volgens mij niet.

Berichten: 6

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Hoo, je hebt gelijk sorry, ik bedoelde zinkoxide.

Berichten: 6

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Ik denk dat ik er trouwens uit ben als ik het fout heb verbeter maar even.

ZnO + H3O+ --> Zn2+ + H2O + OH-

OH- + H3O+ --> 2 H2O

-------------------------------------------+

ZnO + 2 H3O+ --> Zn2+ + 2 H2O

Berichten: 3.145

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

De eindvergelijking klopt niet helemaal, er moet 3H2O staan onder de streep.

Verder ziet het er goed uit. De oxide-ionen nemen inderdaad twee protonen op. Via je tussenstap met OH- kun je inderdaad de berekening uit voeren.

Nog wel interessant voor jou is het volgende: Je tussenvergelijkingen zijn goed om dingen uit te rekenen, maar dit zul je in het echt niet krijgen. Zink oxide zal niet leiden tot OH- ionen in de oplossing. Wat jij gebruikt als rekenmethode is niet het mechanisme waarlangs de reactie verloopt.

Bij deze reactie zal geen gas vrijkomen. Met echt ZnO zie je vaak wel wat gas, maar dat komt door een onzuiverheid in de ZnO. Commercieel ZnO is vaak verontreinigd met wat ZnCO3. Dit komt doordat ZnO gemakkelijk wat CO2 uit de lucht opneemt.

----------------------------------------------------------------------

@Wouterman: ZnO2 bestaat wel degelijk, ik heb een potje met deze stof staan ;)

Het is zink peroxide, een heel lichtgrijs poeder. Het is een energetische stof. Gemengd met bijv. rode fosfor of aluminium krijg je een zeer fel brandend mengsel. ZnO2 lost op in zuren onder vorming van waterstofperoxide.

Berichten: 6

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Ja klopt, optelfoutje. Hartstikke bedankt dan ben ik eruit en ga ik morgen met een gerust hart mijn practicum in haha.

Trouwens welk methode zou ik dan moeten gebruiken?

Berichten: 3.145

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

Jouw methode om dit soort vergelijkingen op te stellen is prima. Het enige dat je moet bedenken is dat het puur een rekenmethode is en niets zegt over het werkelijke mechanisme volgens welke de ingangsstoffen uiteindelijk worden omgezet in de eindprodukten.

Berichten: 654

Re: ZnO2 oplossen met HNO3/HCl

woelen schreef: @Wouterman: ZnO2 bestaat wel degelijk, ik heb een potje met deze stof staan ;)

Het is zink peroxide, een heel lichtgrijs poeder. Het is een energetische stof. Gemengd met bijv. rode fosfor of aluminium krijg je een zeer fel brandend mengsel. ZnO2 lost op in zuren onder vorming van waterstofperoxide.
[offtopic]Ik ging er van uit dat de TS dat niet bedoelde. Maar je hebt inderdaad gelijk. De stof ZnO2 is gewoon een verbinding natuurlijk.[/offtopic]

Reageer