[scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

Hallo,

Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht is! Ik ben Tessa en ik zit in 4vwo, mijn chemische kennis houdt daardoor natuurlijk vrij snel op.

Ik had een vrij simpele vraag, wat ik eigenlijk niet kan vinden in mijn boek of op internet. Wanneer moet ik bij karakteristieke groepen de aanduiding benzeen of fenyl gebruiken? Ik zie wel dat je fenyl moet gebruiken als het een zijgroep is, dus als de koolstofketen die aan de benzeenring vast zit bijvoorbeeld een dubbele binding bevat. Maar wanneer moet ik de aanduiding fenyl nog meer gebruiken?

Alvast bedankt!

Berichten: 654

Re: [scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

Nomenclature

Phenyl groups are often abbreviated as Ph or Φ (which is archaic). Benzene is sometimes denoted as PhH. Phenyl groups are attached to other atoms in a molecule. For example, triphenylmethane (Ph3CH). Phenyl compounds are so common that they often have multiple names, some of which do not use the term "phenyl." For example the chlorine derivative C6H5Cl is normally called chlorobenzene, although it could be called phenyl chloride. In special (and rare) cases, isolated phenyl groups are detected: the phenyl anion (C6H5-), the phenyl cation (C6H5+), and the phenyl free radical (C6H5).

Although Ph and phenyl uniquely denote C6H5, substituted derivatives also are described using the phenyl terminology. For example, O2NC6H4 is nitrophenyl (of which three isomers are possible) and F5C6 is pentafluorophenyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenyl_group

"Fenyl" betekent dus een benzeenring met één waterstof vervangen door een zijgroep (C6H5R).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

Bedankt voor je reactie, maar dat is dus het gedeelte wat ik eigenlijk niet helemaal mee snap wat ze bedoelen.

Berichten: 654

Re: [scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

Je vraagt je af waarom er 1,4-dichlorobenzeen wordt geschreven, maar geen 4-chloorfenylchloride? En waarom het 2-fenylethanol is in plaats van ethanolbenzeen?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Wanneer benzeen, wannneer fenyl?

ja, inderdaad! misschien had ik het even wat duidelijker moeten formuleren, maar mijn vraag was eigenlijk iets algemener.

Reageer