[scheikunde] pH bijstellen naar gevraagde pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] pH bijstellen naar gevraagde pH

Hallo,

Ik zoek een oplossing voor het volgende probleem.

Ik heb een hoeveelheid water met een pH van bijvoorbeeld 4 en zou dit naar een pH van bijvoorbeeld 6 moeten krijgen. Gemakkelijkheidshalve ga ik er van uit dat er geen bufferwerking is. Ik heb een base tot mijn beschikking met een pH van 13.

Hoe stel ik de formule op om te berekenen hoeveel base ik moet toevoegen? De pH-waardes moeten in deze formule vlot aangepast kunnen worden in andere waardes.

Ik heb hier al een paar uur mijn hoofd over zitten breken met allerlei handboeken erbij, maar ik geraak er maar niet uit. :cry:

Berichten: 244

Re: [scheikunde] pH bijstellen naar gevraagde pH

Voordat ik op je vraag in ga: weet je zeker dat je voldoet aan chemlevel 5? Want dan mag je dit wel weten hoor ;) .

Als er geen bufferwerking is en de pH van het water is 4, dan weet je wat je concentratie H+ is: 10^-4 M = 0,00001 M. Dit wil je 0,0000001 M maken, want dan heb je pH 6! Oftewel, als je wil dat je zuurgraad een gehele factor omhoog gaat, verlaag dan de concentratie H+ met een factor 10. Van 4 naar 6 dus een factor 100. Nu moet het je kunnen lukken.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] pH bijstellen naar gevraagde pH

Foutje van mij in mijn berekeningen :P .

10^-4 M moet natuurlijk 0,0001 M zijn en niet 0,00001 M. Zelfde geldt voor 10^-6 M.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] pH bijstellen naar gevraagde pH

ja, ik ben zekr van dat niveau. Maar ik ben daar 15 jaar geleden in afgestudeerd en heb sindsdien niets meer met chemie te maken gehad ;)

Nuja, dan was ik toch zelf goed bezig, maar het leek me gewoon TE simpel om juist te zijn. Misschien toch maar eens een beetje minder aan mezelf twijfelen :)

Alvast bedankt voor de uitleg

Reageer