[scheikunde] concentratieberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] concentratieberekening

Ter voorbereiding van een labo ivm zuur-basetitraties heb ik een probleem met een concentratieberekening. De opdracht luid als volgt:

Bereken het volume NaOH oplossing nodig voor een oplossing van 500 ml met concentratie van 0,1 M vertrekkende van een 20% NaOH oplossing.

Eerst heb ik de 20% natriumhydroxide omgezet in de molaire concentratie. Ik kwam uit op 5M.

Verder geldt:

cgeconcentreerd . V geconcentreerd= c verdund . V verdund=> 5M . V geconc. = 0,1M . 0,5 l <=> V = 0,01 l. = 10 ml.

Nu vroeg ik met echter af hoe ik de 500 ml 0,1 M NaOH in het lab bereid, uitgaande van deze 20% oplossing, want ik zou echt niet meer weten hoe dit in de praktijk moet :oops:

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] concentratieberekening

Je hebt zelf uitgerekend dat je 10 ml 20 % NaOH-oplossing nodig hebt om 500 ml 0,1 M NaOH-oplossing te maken.

Hoe zou je dat nu doen... Die 20 %-oplossing verdunnen met geconcentreerd zwavelzuur misschien? 8-)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] concentratieberekening

Bedankt voor het antwoord.

Verdunnen doe je uiteraard met water ;)

Betekent dit dan dat ik 10 ml van de 20% NaOH oplossing moet oppipeteren, en dit vervolgens aanlengen met 490 ml water, tot een totaalvolume van 500 ml? Of is dit toch niet de juiste werkwijze?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] concentratieberekening

Ja. Maar het makkelijker om 10 ml te pipetteren en aan te vullen tot exact 500 ml, dan om 10 ml te pipetteren en er exact 490 ml bij te voegen.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] concentratieberekening

Ok, bedankt voor uw tip!

Reageer