Springen naar inhoud

[scheikunde] Rendement biodiesel berekenen

• Log in om te kunnen reageren

MasterX

MasterX

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 15:38

Goedendag dames en heren van de goede orde!

Het leek zo op het eerste gezicht een makkelijke vraag, tot dat ik in verwarring kwam.

We hebben onlangs een scheikunde proef uitgevoerd, waarbij we biodiesel zijn gaan maken. We hebben hiervoor 50g zonnebloem olie gebruikt.

Ons uiteindelijk product (biodiesel) hebben we vervolgens in een potje gestopt. Dit hebben we gewogen. Zie onder:

Gewicht potje: 9,04 g
Gewicht biodiesel + potje = 30,60
----------------------------------------------------
Uiteindelijk gewicht: Potje - (biodiesel + potje) = 21,56 g

We begonnen met 50g zonnebloem olie en eindigen met 21,56 g

Hoe pak ik het aan om de opbrengt uit te rekenen? Ik heb alle gegevens bij de hand!

Alvast bedankt en nog een fijne valentijn! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 februari 2011 - 16:09

De opbrengst druk je uit als fractie van het totaal (cijfer tussen 0 (=geen opbrengst) en 1 (maximale opbrengst)).
Eventueel als percentage, dat is fractie maal 100%.

Wat zou het dus zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

MasterX

MasterX

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2011 - 17:09

Ik neem aan dat het antwoord niet zo simpel is als: 21,56/50 x 100% = 43,12%

Ik neem aan dat ik ook met mol moet gaan werken? Of heb ik het nu mis?

Bedankt!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 februari 2011 - 19:57

Ik zou niet weten waarom het niet zo simpel zou moeten zijn.
Officieel zou je wel met molen werken, maar in dit geval is er denk ik geen sprake van gasvorming (dus massaverlies) dus kun je net zo goed met massa werken.

Denk ik.

Dit was het antwoord wat ik ook zou geven, tenminste, met uitzondering van je aantal significante cijfers.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2011 - 16:21

Bij biodiesel ga je normaalgezien een transesterificatie van je lipide doen, waarbij netto gezien glycerol vervangt met drie equivalenten methanol. Daar de massa van methanol ca. drie keer kleiner is dan die van glycerol, is de gebruikte rekenwijze wel aanvaardbaar - als je het biodiesel hebt gezuiverd, wat wel moet gezien het massaverlies.

Als je het echt rigoureus wil aanpakken zal je moeten uitvissen uit wat voor olie zonnebloemolie precies bestaat, en dan naar mol gaan rekenen. Echter zal dit sowieso een mengsel van allerlei vetten zijn, en de samenstelling durft waarschijnlijk ook wel te variŽren per plant.
This is weird as hell. I approve.

MasterX

MasterX

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2011 - 21:12

Het is een samenstelling van

oliezuur 26% (26g)
linolzuur 62% (62g)
stearinezuur 12% (12g)

Wat zijn de stappen die je moet uitvoeren om rendement te berekenen? Begijp het helaas nog niet helemaal :(

Veranderd door Shwan, 15 februari 2011 - 21:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures