Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Detergenten en olie in zeewater aantonen?

:eusa_sick: Hallo , het is bekent dat de schepen die de Noordzee paseren afval-olie lozen; en naar mijn mening een mengeling van olie en detergenten. Dit laatste waarschijnlijk omdat vliegtuigen die visuele controles hierop doen het niet zouden zien.

Bij wandelingen aan de kust bespoor ik meestal een donkerbruin schuimpapje aan dat aanspoelt en zwarte sporen achterlaat.

Kan ik mits aanschaf van beperkte labo-materiaal en stofjes , eventeel proeven doen om 1) detergenten in zeewater en 2) olie in zeewater , aan te tonen ?

Berichten: 223

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

van detergenten weet ik dat deze met behulp van methylblauw bepaald kunnen worden

de zogenaamde methylene blue active substance (MBAS)

tenzij je naar een specifieke stof zoekt

en is alles wat op het strand aanspoelt olie en zeep?

er leven toch ook beesjes in de zee?

Berichten: 30

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Ja, er is ook schuim wat ontstaat in het zeeleven.

Maar het schuim wat ik zie, en proef, vind ik erg verdacht. En dan die bruin-zwarte vlekken !?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Schuim van zeewater zal niet (alleen) gestabiliseerd worden door zepen en ander afval van schepen.

Eiwitten van het leven in de zeeën/oceanen er in stabiliseert schuim ook.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 30

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Ik wil toch de proef op de som nemen ,en controleren of schepen detergenten gebruiken om olie in zeewater te verdunnen.

Ik wil de proef doen ,met water en schuim uit de branding.

Kan iemand mij de werkingwijze met MBAS noteren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Er bestaan teststrookjes om olie in water en/of grond aan te tonen

Berichten: 30

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Ik zou eventuele detergenten willen aantonen ,omdat dit op misdaad wijst.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Detergenten en olie in zeewater aantonen?

Ik denk dat er al geantwoord is op de vraag van hoe je deze eventueel kan aantonen, maar hier is toch wel een kanttekening op zijn plaats om je te waarschuwen voor zogenaamde pseudowetenschap. Het is al gezegd, maar het is niet omdat jij detergenten kan aantonen in slib aan de kust, dat dit direct van schepen afkomstig is. Bedenk dat er ook heel wat aan de kust kan terechtkomen van afvalwater of anderen bronnen. Ik zeg niet dat het zo ís, maar daar moet je zeker over nadenken voor je conclusies gaat trekken.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer