[scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Hallo, mijn naam is Tim en ik heb al eerder vragen gesteld over dit onderwerp maar ik ben tot een nare ontdekking gekomen.

In mijn oude PWS kon ik niet de stoffen die gebruikt worden bij het brandvertragen impregneren van textiel identificeren. Een medewerker van Brandpreventie.nl had mij echter verteld dat het hier om een zout ging dat tussen de structuur van het textiel gaat zitten. en de brand vertraagd omdat zouten een hoger smeltpunt hebben.

Ik ben er echter achter gekomen wat de stof is die gebruikt word, en dat is een PolyBroomDifenylEther. Dit is echter geen zout geloof ik. oftewel ik had het bij het verkeerde eind en moet nu mijn PWS herschrijven. Weet iemand toevallig hoe het vertragen van zo'n brandprocess met deze stof in zijn werk gaat?

Alvast bedankt.

Tim

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Zelfs wikipedia heeft een goed artikel hierover.

Gewoon even google-en op: PolyBroomDifenylEther en voila!

Helaas word deze methode niet op textiel gebruikt maar op electrische apparaten..

"Het type vlamvertragers met broom wordt voornamelijk ingezet voor elektronica en elektronische apparaten, zoals televisies en computermonitoren. Ook is het te vinden in elektrische kabels, gordijnen en meubels"

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Bedankt voor je reactie,

Ik heb gekeken naar de wikipedia site en als je de eerste paar regels lees geloof ik dat er staat `De PBDE's worden in een groot aantal huishoudelijke voorwerpen gebruikt, waaronder stoffen, meubels en elektronica `

Ook elektronica inderdaad maar ik focus me momenteel op Stoffen.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Bovendien wil ik me graag verdiepen in de werking van PBDE´s en daar staat echter ook weinig over op wikipedia.

Toch bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Gebruiken ze geen antimoonzouten als brandvertrager? Antimoon(V)oxide of antimoon(III)oxide bijvoorbeeld, maar of ze dit op textiel gebruiken weet ik niet, het ontleedt namelijk tot stibine bij verhittintg dacht ik.

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk, Brandvertragend impregneren

Een mengsel van boorzuur en natriumboraat is een bekende, ik denk dat die brandweerman het hier over had. Ik heb hier ooit eens een topic over gestart.

Reageer