saltpeter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

saltpeter

ik heb een vraag,

mijn moeder gebruikte vroeger bij leven altijd saltpeter bij het inmaken van eendeeieren zouden jullie mij ook kunnen vertellen als dit nadelig en ongezond is,zo niet hoeveel moet ik gebruiken als ik 1 kilo zeezout op 8 liter water aanmaak,bvd John.

Berichten: 6

Re: saltpeter

Geen saltpeter (kaliumnitraat) gebruiken om in te maken, ga op zoek naar 0.6% nitrietzout (groothandels als makro hebben het, de slager soms ook).

Algemeen geldt dat salpeter in recepten achterhaald is. De beschermende werking komt van het nitriet, niet van het nitraat (er is altijd wat nitriet in nitraat).

Hoeveel nitrietzout je moet gebruiken om eieren in te maken; geen idee.

Berichten: 6

Re: saltpeter

Om eens op mezelf te reageren: 0.6% nitrietzout wordt ook 'colorozozout' genoemd, let goed op dat je de 0.6% variant krijgt en niet de (dan meestal roze gekleurde) 3-of-hoger% ('pink salt').

Teveel nitriet is niet goed voor je, en a little goes a long way.

Overigens wordt het nitrietzout voornamelijk gebruikt om vlees de goede kleur en smaak te laten behouden bij het maken van worst e.a., ik weet niet of het uberhaupt nut heeft bij het inmaken van eieren. Probeer het eens met gewoon zout...

M.

Berichten: 3.145

Re: saltpeter

Wees voorzichtig met nitriet en wees absoluut zeker dat je iets hebt met 0,6%. Op eBay zie je ook wel eens nitriet te koop en Labstuff heeft het ook, maar dat is de zuivere stof (99% NaNO2 of zo). Dat wil je beslist niet op je eten, want in grotere hoeveelheden kan het zelfs dodelijk zijn! Pas dus op met wat je doet! Ik zou ook niet zelf gaan mengen met keukenzout. Een goede homogene menging is met nitriet nog niet zo gemakkelijk, want het spul is ietwat klonterig. Of je als particulier zomaar aan 0,6% nitriet kunt komen met als bedoeling menselijke consumptie vraag ik mij af.

Berichten: 6

Re: saltpeter

Of je als particulier zomaar aan 0,6% nitriet kunt komen met als bedoeling menselijke consumptie vraag ik mij af.
Colorozozout, 0.6% nitriet (en 99.4% NaCl) komt in 25 kg zakken bij elke levensmiddelengroothandel (Makro/Sligro) voor een euro of zes (en werkt ook geweldig als strooizout).

Voor het conserveren van vleeswaren wordt het veel gebruikt, denk aan worst en droge hammen, en dan in de orde van 25-30 gram per kilo vermengd met vlees, gaat harder in verbruik als je het gebruikt om in te wrijven.

Reageer