Springen naar inhoud

chloride aantonen

• Log in om te kunnen reageren

tineke3

tineke3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2011 - 16:47

Ik heb op school een opdracht gekregen om het zoutgehalte in brood te bepalen. Ik mag hierbij geen neerslagreacties gebruiken. Hoe doe ik dit? Heeft iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2011 - 18:13

Als je geen neerslagreacties mag gebruiken, dan beperkt dat de mogelijkheden sterk. De normale reactie is om chloride neer te slaan met zilver-ionen.

Je hebt eigenlijk twee mogelijkheden: Was brood met water, om chloride in oplossing te krijgen, en filtreer af. De testen doe je op het filtraat.

1. Oxidatie met kaliumpermanganaat geeft chloorgas. Als de chlorideconcentratie klein is, is dit mogelijk moeilijk of niet te zien.

2. Een instrumentele methode, met behulp van een ionchromatograaf (maar dan m:oet je zo een toestel natuurlijk wel ter beschikking hebben)

tineke3

tineke3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2011 - 18:17

Op internet staan ook methodes met elektrolyse. Dit staat alleen niet goed uitgelegt. Eigenlijk snap ik er helemaal niks van. Zou dit ook kunnen of heb je dan ook met neerslagreacties te maken? En titratie, is dit ook in combinatie met neerslagreacties?

Veranderd door tineke3, 20 februari 2011 - 18:30

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2011 - 13:03

Ik heb ooit gehoord van coulometrische titraties. Misschien brengt "google " hier raad.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 21 februari 2011 - 13:26

Misschien met ion-selectieve electrodes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures