spectruminterpretatie wetenschappelijke literatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

spectruminterpretatie wetenschappelijke literatuur

Hallo,

Weet iemand hoe spectra worden geinterpreteerd in wetenschappelijke artikelen? Waar moet je op letten als je dit zelf moet doen? Heeft iemand tips?

Mij lukt het ook niet om goede artikelen te vinden, waar ik het uit af kan leiden.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: spectruminterpretatie wetenschappelijke literatuur

tweedeJaarsChemiestudent schreef: Hallo,

Weet iemand hoe spectra worden geinterpreteerd in wetenschappelijke artikelen? Waar moet je op letten als je dit zelf moet doen? Heeft iemand tips?

Mij lukt het ook niet om goede artikelen te vinden, waar ik het uit af kan leiden.

Alvast bedankt!
Wat voor spectra? IR, NMR, ...

Hier een voorbeeld voor H NMR van een random stof uit een random artikel (uit een ACS-journal) dat ik heb rondslingeren:

1H NMR (250 MHz, CDCl3) 1.30 (t, J = 7.2, 3H), 1.41 (s, 3H), 1.46 (s, 3H), 2.23 (m, 1H), 2.62 (s, -OH), 2.82 (m, 1H), 3.89 (m, 1H), 4.09 (m, 1H), 4.22 (q, J = 7.2, 2H), 4.76 (m, 1H), 6.093 (m, 1H)

Dus de shifts op een rijtje, wat voor signaal het is (singlet, doublet, doublet van doubletten, triplet, multiplet), koppelingsconstante indien interessant (conf. dubbele binding kan hieruit gevonden worden), integratie, en soms een toewijzing. (In andere artikels zie ik ook wel eens de shifts omgekeerd gesorteerd staan.)

In laboverslagen die ik moet inleveren voeg ik een tekening van de molecule in kwestie bij, waar ik de H's nummer en dan per signaal geef ik aan welke H het is. Dus bijvoorbeeld 3.85 (s, 3H, H5 of H6).

Bij 13C NMR is het analoog, maar somt men vaak gewoon de shifts op.

Voor IR:

IR (nujol) 3452 (s), 2964 (s), 2870 (s), 1712 (s), 1650 (m), 1476 (m) 1458 (m) 1383 (s), 1330 (m), 1261 (s), 1246 (s), 1209 (m), 1173 (s), 1137 (m), 1105 (m), 1098 (s), 1042 (s);

Dus gewoon en opsomming van boeiende signalen en of ze sterk of zwak zijn.

Nog één opmerking: je ziet dat er geen eenheden vermeld staan. Dit is omdat in het artikel in kwestie vooraan in het experimenteel gedeelte werd uitgelegd welke eenheden er gingen gebruikt worden.

Ik hoop dat dit helpt!

PS: Angewandte Chemie stopt zulke dingen vaak in "supplementary information" die vrij te downloaden zijn. Bijvoorbeeld: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002...901561/suppinfo waarin ook toewijzingen gedaan worden!
This is weird as hell. I approve.

Reageer