[scheikunde] determinatietabel.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] determinatietabel.

Hallo,

Voor ons verslag van chemie moeten we een determinatietabel maken.

Echter weet ik niet wat een determinatietabel is.

Kan iemand me meer uitleg geven over een determinatietabel.

Hoe maak je 1?

, ....

Groeten

Arno

Berichten: 53

Re: [scheikunde] determinatietabel.

Heb je google al geprobeert?

Toen ik determinatietabel chemie als zoekopdracht gaf was de eerste hit al iets dat leek op een deterninatietabel van koolstofverbindingen.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] determinatietabel.

Google heb ik geprobeerd...maar daar snap ik geen bal van.

Groeten

Berichten: 53

Re: [scheikunde] determinatietabel.

Arno,

een determinatietabel is een tabel die door gerichte vragen te stellen jou tot het juiste antwoord kan laten komen. Normaal kom ik dit soort tabellen vaak tegen bij determinatie van planten/dieren.

- heeft de boom bladeren of naalden?

- Heeft het blad (van een boom) kartels?

Dit soort vragen zou je dan kunnen verwachten.

Ik verwacht niet dat je een determinatietabel moet maken van alle chemische stoffen die er op aarde te vinden zijn. (dit zou jaren kunnen duren) Waarschijnlijk heb je een gedeelte van de chemie behandeld op school en tijdens practica. Van deze stoffen kun je proberen om een determinatietabel te maken door de vragen te stellen als:

- welke vorm heeft het (vast/vloeibaar/gas) bij normale druk en kamertemperatuur

- is het electrisch geleidend?

enz enz enz

een andere manier is om naar structuurformules te kijken van de stoffen en dan te zeggen als er een ...... groep is dan zijn het alcoholen, esters, alkanen etc.

(in het geval van alcoholen een O-H groep)

op zo'n manier heb je ook een determinatie van stoffen met de zelfde eigenschappen

Berichten: 3

Re: [scheikunde] determinatietabel.

Ik denk dat ik dat ook heb gehad!? Is dat niet een determinatietabel voor het verschil tussen alkanen; alkenen; carbonzuren alcoholen en halogeenalkanen? je moet beginnen bij brandbaarheid dan oplosbaarheid en ten slotte eindigen bij reactie met dibroom. Of eens opletten in de klas :P

Reageer