activator tbv water transfer printing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

activator tbv water transfer printing

Mag ik mij even voorstellen?

Ik ben Peter, en ik ben op zoek naar een activatorspray tbv water transfer printing.

Water transfer printing is een techniek waarbij een voorbedrukte film

op bv een helm of dashbord van een auto wordt geprint dmv een dompel techniek.

Je moet hierbij denken aan wortelnotenhout, carbon, camouflage, marmer, enz.

De film is een rol die je op maat knipt voor het gewenste object en dan in een tank met warm

water op het wateroppervlak neerlegt en dan inspuit met een activatorspray die de film vloeibaar maakt,

en je het gewenste object daar doorheen onderdompelt waardoor het patroon gelijkmatig over het oppervlak verdeelt wordt.

Dit is al eens een keer bij het programma de grote beurt geweest waarin ze lieten zien hoe ze een dashbord bedrukten,

en dat wil ik gaan verkopen.

Nu heb ik in china bedrijven gevonden die de film verkopen, alleen heb ik ook de activator nodig, en die mogen ze niet versturen

omdat het om een brandbare vloeistof gaat, dus moet ik op zoek naar een fabrikant die dat hier maakt.

Er zijn bedrijfjes hier in Nederland en Duitsland die de activator verkopen, maar dan tegen consumentenprijzen,

en dat is nou net wat ik niet zoek, omdat dat veel te duur is om dan weer door te verkopen. Nou heb ik een proefsetje gekocht, en even een beetje van de

activatorspray op een stuk papier gespoten en ruikt het ontzettend naar thinner, maar helaas staat er niet op het etiket waar de inhoud uit bestaat.

Ik heb dan ook even op de engelse als ook de nederlandse wikipedia naar thinner gezocht, en komen de gebruikte stoffen imo sterk overeen met de stoffen

die in de activator schijnen te zitten, en heb ik ook een site gevonden waar ze de vermeende formule vd activator hebben geplaatst, en is mijn vraag of er hier mensen

zijn die mij verder kunnen helpen, want ik ben dus alles behalve een chemicus en heb ik er dus geen verstand van. Ook wordt de formule op

ebay punt com te koop aangeboden voor maar 25 dollar, maar daar heb ik geen vertrouwen in, maar het geeft wel aan dat het wel een product moet zijn

waarvan de ingredienten niet al te moeilijk te leveren moeten zijn, maar nogmaals, ik ben geen chemicus, vandaar ik mijn vraag op dit forum stel.

Ik zal daarom hieronder even de ingredienten neerzetten die ik gevonden heb,

in de hoop dat hier iemand mij kan vertellen wat het is en waar ik dat eventueel

kan krijgen of desnoods kan laten maken.

Dit is wat ik op een ander forum heb gevonden.

Xylene 42%

Isobutanol 5%

Butyl 17%

B-butanone 8%

Methyl 28%

Dit is wat het bedrijf in china die de film kan leveren opgeeft.

1. Cyclohexanone : C6H10O 5%

2. MIBK(Methyl Isobutyl Ketone): (CH3)2CHCH2COCH3 25.88%

3. 1,2-xylene : C8H10 52.94%

4. Isophorone : C9H14O 5%

5. Methyl ethyl ketone : C4H8O 11.88%

Nederlandse wikipedia:

tolueen or xyleen

methylisobutylketon,

isopropylalcohol,

aceton,

isobutylalcohol

butanon.

En hier de engelse versie van wikipedia:

Acetone

Mineral turpentine (turps)

True turpentine

Naphtha

Toluene

White spirit

Xylene

Methyl ethyl ketone (MEK)

Dimethylformamide (DMF)

Bij deze nog even een link naar youtube waarin het water transfer printing

uitgelegd wordt, zodat men hier even een beter beeld krijgt van wat ik zoek.

http://www.youtube.com/watch?v=YB9YtesgL2Y&feature=related

Berichten: 3

Re: activator tbv water transfer printing

Niemand?

Re: activator tbv water transfer printing

Het zijn mengsels van bekende organische oplosmiddelen en ze zullen met try en error zijn ontwikkeld. Je zult ze kunnen kopen bij chemicalieen handelaren.

Berichten: 3

Re: activator tbv water transfer printing

Het zijn mengsels van bekende organische oplosmiddelen en ze zullen met try en error zijn ontwikkeld. Je zult ze kunnen kopen bij chemicalieen handelaren.
Hoi, weet je dan ook waar ik zulke bedrijven kan vinden?

En kun jij mij zeggen of hetgeen wat er in zit, sterk op gewone thinner lijkt wat je overal kunt kopen? imo ruikt dat spul hetzelfde als thinner.

Re: activator tbv water transfer printing

Gewone thinner lijkt zo te zien voldoende op de samenstellingen die je hebt gevonden om het met een redelijke kans op succes te proberen denk ik.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thinner_(oplosmiddel)

Reageer