[scheikunde] Kolom chromatografie Vt=Vi+Vo+Vm ?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kolom chromatografie Vt=Vi+Vo+Vm ?!

Hoi allemaal!!!

Ik ben nieuw hier en heb al gezocht op kolomchromatografie, maar ik kan niet vinden wat ik specifiek moet hebben!

Op school heb ik een experiment gedaan waarbij we in een kolomchromatogram? Blue Dextraan 2000 en een oplossing van cobaltnitraat

Nu moeten we de Ve bepalen van de gescheiden componenten van Blue Dextraan 2000.

Dit valt uit in blauw en rood.

eerst heb ik de Vt berekend (dat is de kolombed) daar kwam ik uit 2,69 cm

dan heb ik mijn meetgegevens van Blue Dextraan 2000 genoteerd met het verschil in gewicht in de eppjes en een cumulatieve gewicht van eppjes (hierin het eluaat opgevangen)

daarmee zou ik de Ve kunnen berekenen van de rode en blauwe componenten

dit heb ik gedaan als: Ve blauw = verschil + (cumulatief / 2) dus 1,62 + (2,99 / 2) = 3,12

Nu zou ik dit hetzelfde moeten doen voor de rode component.

de vraag:

1. als ik de Ve van Blue Dextraan zelf moet bepalen tel ik dan de rode en blauwe component bij elkaar op? of moet ik iets anders doen? zoja, wat dan!?

2. hoe bepaal ik de Vi, V0 en Vm van Blue Dextraan? ik heb toch alleen een Ve en Vt ?

3. hoe bepaald ik de Ve en Vi, V0 en Vm van cobaltnitraat? we hadden een oplossing dit moest verdund worden. en daarmee hadden we een spectrum opgemeten met de spectrofotometer, dus hoe bereken ik de bovenstaande waardes?

Alvast bedankt :)

Reageer