[scheikunde] Kopersulfaat titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Kopersulfaat titratie

Hallo allemaal

Op school hebben we de volgende proef gedaan:

Doel van de proef: Uitzoeken hoeveel ml kristal water in het hydraat van kopersulfaat aanwezig is en in welke verhouding die aanwezig is (de n in CuSO4 * nh2O).

Gebruikte materialen

• Blauw Kopersulfaat (CuSO4 * nh2O)

• 0,1M KI oplossing

• 0,1M Na2S2O2

• Demiwater

• Erlenmeyer

• Diverse bekerglazen

• Titratiemateriaal

Werkwijze

• Er werd 1 gram blauw kopersulfaat (CuSO4 * nh2O) verdund tot 100 ml

• Daartoe werd 25 ML 0.1M kaliumjodide toegevoegd als koperindicator

• Er werd met Na2S2O2 getitreerd tot de oplossing helder was

• Tijdens het titreren is zetmeel toegevoegd, welke jood aantoont. Zo is beter te zien wanneer alle jood is weggereageert

De gebruikte reactie vergelijkingen:

Oplossen van het kopersulfaat:

CuSO4 * xH2O (s) -> Cu2+ (aq) + SO2-4(aq) +H2O

De reactie die ontstaat bij het toevoegen van KI in de oplossing:

2Cu2+ + 4I- +e - -> 2CuI +I2 (s)

-Titratie:

Reductor: 2 S2O32- -> S4O62- + 2 e-

Oxidator: I2 + 2 e- -> 2 I-

Product: I2 + 2 S2O32- > 2 I- + S4O62-

En ik heb de volgende berekening opgestelt:

Berekening:

• Er was gemiddeld 12,1 mL Na2S2O2 nodig om de oplossing helder te krijgen. De molariteit van het Na2S2O2 is 0.1. Er was dus 0.1*12,1 = 1,21 mmol Na2S2O2 nodig.

• De molverhouding thiosulfaat en jood is 2 : 1, en de molverhouding jood en Cu2+ is 1:2, er is dus:1,21 Mmol Cu2+

• In de reactievergelijking: CuSO4 * xH2O (s) -> Cu2+ (aq) + SO2-4(aq) +H2O reageert Cu2+ 1:1 met : CuSO4. Er is dus ook 1,21Mmol CuSO4.

• 1,21 Mmol CuSO4 * 159,6 = 0,19 G CuSO4

• Er is dus: 1-0,19 = 0,81g kristalwater 1g kopersulfaat = 0,81/(2x1,008 + 16) = 4,4 *10-2 mol. Ofwel, 1,21 Mmol CuSO4 bevat 4,4 *10-2 mol kristalwater. 1 mol CuSO4 bevat dus 36,7 mol H2O

"n"is dus 37

Nu is die "n" veel te groot. Deze zou volgens de leraar ongeveer 2 moeten zijn met onze berekende waarde. Maar ik kom hier echt niet uit wat er fout is. Heeft iemand hier een idee waar ik de fout moet gaan zoeken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kopersulfaat titratie

Allereerst: gebruik SUB- en SUPERscript. Dat maakt je reactievergelijkingen een stuk duidelijker. Tekst selecteren en dan op SUB of SUP klikken. [-X

Misschien zie je dan ook de fouten in de formules van je stoffen. De ene keer gebruik je Na2S2O2 (Na2S2O2), dan heb je het ineens weer over S2O32- (S2O32-).

Verder klopt deze reactievergelijking niet (lading links en rechts):
2Cu2+ + 4I- +e - -> 2CuI +I2 (s)
Waar komt dat electron (e-) vandaan?

Ik moest zoeken naar waar de fout in je proef of berekening zit. Maar ik denk dat hij zit in het feit dat je te weinig KI-oplossing hebt toegevoegd aan de kopersulfaatoplossing.

25 ml 0,1 M KI-oplossing bevat 2,5 mmol I-.

Daar kan (verhouding 1:2, zie bovenstaande (niet kloppende) reactievergelijking) maar 1,25 mmol Cu2+ mee reageren, waarna 1,25 mmol CuI en 0,625 mol I2 worden gevormd.

De 1,25 mmol Cu2+ komt ook netjes uit je resultaat (1,21 mmol Cu2+). Je hebt in ieder geval de titratie dus wel goed uitgevoerd ;) .

Die 1 g CuSO4 die je hebt afgewogen, bevat meer mmol Cu2+ dan 1,25 mmol. Na de toevoeging van KI-oplossing is er dus I- tekort en is er Cu2+ over.

Je laatste berekening, de berekening van de massa aan water in die 1 g, komt zo niet goed uit.

Er is volgens mij maar één oplossing: overdoen en dan meer KI-oplossing toevoegen. Ik zou berekenen hoeveel mol Cu2+ er zit in 1 g CuSO4 als je doet alsof n = 0. Dan 2 x zoveel mmol KI nemen en berekenen hoeveel ml KI-oplossing je moet toevoegen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Kopersulfaat titratie

Ik heb de fout ondertussen gevonden, maar heel erg bedankt voor je reactie!

Het antwoord met mijn resultaten is 2,7. Je hebt gelijk dat de titratieresultaten niet nauwkeurig zijn!

Reageer