[scheikunde] Proef Margarine/Boter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Proef Margarine/Boter

Hallo Allemaal,

Voor celbiologie moet ik binnenkort een demonstratieproef uitvoeren (in het kader van organische moleculen, in dit geval vetten) waarbij ik een pakje boter en een pakje margarine een week buiten de koelkast moet laten liggen en moet kijken wat er gebeurt.

Inmiddels heb ik al een heleboel informatie gevonden en heb ik al een hypothese over wat er te zien zal zijn, maar over de verklaring heb ik nog niet alle informatie die ik zoek (of in elk geval niet op z'n manier dat ik het zelf genoeg begrijp om het aan mijn klasgenoten uit te kunnen leggen).

Ik hoop dat er hier iemand is die me uit de brand kan helpen.

Kan iemand mij uitleggen wat er precies gebeurt bij het ranzig worden van vetten (hier liefst met een structuurformule of een ander tekeningetje erbij) en wat het verschil is tussen margarine en boter op het gebied van bederf?

Ik weet dat het ranzig worden gaat om hydrolyse en oxidatie van de vetten, maar kan me er niet zo goed een voorstelling bij maken (hoe ik dit uit zou kunnen tekenen met struktuurformules).

Ik weet dat margarine en boter uit hele andere stoffen bestaan, maar ik weet niet hoe deze stoffen er precies uitzien en wat het verschil is als het gaat om bederf. Margarine bederft minder snel dan boter, maar waarom? En wat is het verschil?

Ik heb gelezen dat onverzadigde vetzuren sneller bederven dan verzadigde, maar waarom? En dan is het toch niet logisch dat margarine minder snel bederft dan boter? Zal dat dan weer te maken hebben met het feit dat de vetten in margarine gehad zijn? Ik heb heel veel verschillende informatie gevonden, maar ik raak alleen maar meer in de war.

Ik zit er een beetje mee te worstelen....

Dus even op een rijtje:

- Hoe ziet het ranzig worden van vetten eruit (op chemisch niveau)?

- Hoe kun je dit proces tekenen in structuurformules?

- Waarom bederven onverzadigde vetzuren sneller dan verzadigde?

- Waarom bederft margarine minder snel dan boter?

Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen.

Alvast heel erg bedankt!

Reageer