kanamycine stock oplossing maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

kanamycine stock oplossing maken

hallo iedereen,

Ik moet een stock oplossing maken van kanamycine, 50mg/ml.

(om nadien een werkoplossing van 50µg/ml te kunnen krijgen)

Om dit te doen zegt men mij gewoon 500mg op te lossen in 10ml. Dit snap ik nog en is vrij logisch, maar wat met de "potency" van kanamcyine ?

(cfr: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/Produc...=0&QS=ON&F=SPEC , >750 µg/mg).

Moet ik hier dan geen rekening mee houden? Als ik 500mg oplos in 10ml, heb ik dan wel effectief 50mg/ml ?

Hier gaat men er toch vanuit dat de potency 1 is? of niet?

Misschien begrijp ik het begrip potency niet zo goed?

Berichten: 87

Re: kanamycine stock oplossing maken

De potency is afhankelijk van de affiniteit voor, en de activiteit van kanamycine. De werkoplossing van 50μg/ml is al berekend op het feit dat kanamycine een potency heeft zodat alle bacteriën zonder resistentie dood gaan bij deze concentratie. Dus je hoeft er geen rekening mee te houden.

Berichten: 32

Re: kanamycine stock oplossing maken

De potency is afhankelijk van de affiniteit voor, en de activiteit van kanamycine. De werkoplossing van 50μg/ml is al berekend op het feit dat kanamycine een potency heeft zodat alle bacteriën zonder resistentie dood gaan bij deze concentratie. Dus je hoeft er geen rekening mee te houden.
Ok.

Maar wanneer moet je die potency dan gaan gebruiken bij berekeningen?

Stel dat ik bv 10.000ppm van een bepaald antibioticum nodig heb, moet ik dan de potentie gebruiken en zoja: hoe?

En waarom staat er bij sommige antibiotica geen potency gegeven?

Berichten: 87

Re: kanamycine stock oplossing maken

De potency betekent in dit geval de concentratie kanamycine waarbij 50% van de populatie sterft.

ppm drukt enkel een arbitraire concentratie uit, dus nee.

Van alle verkochte antibiotica zou de potency ergens bekend moeten zijn.

Berichten: 32

Re: kanamycine stock oplossing maken

murru schreef: De potency betekent in dit geval de concentratie kanamycine waarbij 50% van de populatie sterft.

ppm drukt enkel een arbitraire concentratie uit, dus nee.

Van alle verkochte antibiotica zou de potency ergens bekend moeten zijn.
Hoe bedoel je "in dit geval" ?

De potency is dus niet algemeen de concentratie van een antibioticum waarbij 50% van de populatie sterft?

Berichten: 87

Re: kanamycine stock oplossing maken

De potency wordt volgens mij technisch gedefinieerd als de inverse van de half maximale effectieve concentratie (1/EC50) of half maximale inhibirende concentratie (1/IC50), afhankelijk of de stof activerend of inhiberend werkt. Als je hier meer over wilt weten zul je naar deze termen moeten zoeken op het internet.

Berichten: 32

Re: kanamycine stock oplossing maken

De potency wordt volgens mij technisch gedefinieerd als de inverse van de half maximale effectieve concentratie (1/EC50) of half maximale inhibirende concentratie (1/IC50), afhankelijk of de stof activerend of inhiberend werkt. Als je hier meer over wilt weten zul je naar deze termen moeten zoeken op het internet.
De EC50) waarde en IC50 waarde ken ik wel.

Heb je een website waar de definitie van de potency gegeven staat? ik heb er al achter gezocht, maar niet gevonden.

(ik heb wel wikipedia gevonden, maar vind het nogal omslachtig)

Wanneer gebruik je de potency dan eigenlijk? Moet je dat ooit gebruiken in berekeningen?

Reageer