Kaliumbicarbonaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Kaliumbicarbonaat

Hi,

Ik gebruik wel eens een half theelepeltje natriumbicarbonaat bij het bakken van gehakt om de maillardreacties sneller te laten plaatsvinden (bron: cook & chemist), om dat na bruining weer aan te zuren tot eetbaar en smakelijk met een scheutje azijn.

Nou is natrium het onderdeel van keukenzout wat we graag zouden willen minderen, en gezien het bestaan van LoSalt (66% KCl, 33% NaCl) leek me het extra toevoegen van natrium in de vorm van NaHCO3 te vermijden door het gebruik van KHCO3, kaliumbicarbonaat.

Mijn vraag: zijn er nog rare dingen te verwachten van het gebruik van kaliumbicarbonaat?

Alvast mijn dank,

M.

Berichten: 3.145

Re: Kaliumbicarbonaat

Nee, ik verwacht geen rare reacties, mits je zuiver kaliumbicarbonaat neemt dat veilig is voor consumptie. Het kan natuurlijk wel zijn dat de smaak anders (en wellicht minder) is, maar dat is een kwestie van uitproberen. Zorg dus voor een vertrouwde bron van kaliumbicarbonaat om zeker te zijn dat het zuiver is.

Een alternatief is ammoniumbicarbonaat, dat zou je ook kunnen proberen. Ook hier geldt: zorg dat het van een vertrouwde bron komt met goede zuiverheid.

Berichten: 6

Re: Kaliumbicarbonaat

Mijn stofjes komen meestal van de drogist (zo'n ouderwetse, met een kast met tientallen vakjes en glazen potten) op de Markt in Delft, die vertrouw ik wel.

Dank!

Berichten: 541

Re: Kaliumbicarbonaat

Vraag even aan de drogist of het geschikt is voor gebruik in voedsel. Dan weet je het zeker

Reageer