Nucleofiele posities

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Nucleofiele posities

Hallo,

ik heb rond zitten zoeken en heb niks gevonden dus ik dacht dat ik het hier is zal proberen :P

Weet er iemand toevallig welke posities in DNA nucleofiel zijn? En zou iemand mij kunnen doorverwijzen naar een foto hiervan? Ik moet hier een samenvatting over schrijven dus if you can help, I'd appreciate it!

Berichten: 87

Re: Nucleofiele posities

Ik heb geen figuur hiervan, maar ik kan je misschien een beetje op weg helpen. Wanneer je afzonderlijk kijkt naar de basen waar DNA uit bestaat (adenine, guanine, cytosine en thymine), zie je veel carbonyl-groepen en amine-groepen. De zuurstofatomen van carbonyl-groepen en de stikstofatomen van amines zijn vaak nucleofiel.

Daarnaast zijn er de phosphodiesterbindingen tussen nucleotiden die een gedelocaliseerde negatieve lading hebben, en ook nog de vrije hydroxyl-groepen aan het 3-koolstofatoom van deoxyribose-groepen aan elk einde van het DNA molecuul.

Berichten: 8

Re: Nucleofiele posities

Hmm...heb je hier toevallig ergens een artikel van liggen? Of iets met een klein beetje meer informatie? Ik heb al een begin dankzij jou maar ik zou een beetje meer moeten hebben:(

Berichten: 14

Re: Nucleofiele posities

Nucleofiel betekent letterlijk: Houdt van/Wil graag een nucleus (kern/proton[en]).

Gezien het feit dat protonen positief zijn en elektronen negatief, betekent dit dus dat elke plek waar ongebonden of 'extra' elektronen zitten, nucleofiel is.

Overal waar een vrij elektronenpaar op zit (O, N) kun je volgens mij beschouwen als nucleofiel. De vinyl en carbonyl zijn als ik het goed heb ook nucleofiel.

Correct me if im wrong, someone.

Berichten: 1

Re: Nucleofiele posities

Hallo,

Ik zit ook met hetzelfde probleem, heb je hiervoor ondertussen een afbeelding voor gevonden?

Alvast bedankt

Reageer