aantal atomen op aarde stationnair?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

aantal atomen op aarde stationnair?

Een kennis van mij beweert dat er nog steeds op natuurlijke wijze atomen op aarde (incl. de dampkring) worden gevormd. Ik beweer dat het aantal steeds hetzelfde blijft; slechts in de marge verdwijnen er atomen (ruimte vaart) en komen er bij (meteorieten).

Even voor de goede orde: dus geen moleculen of ionen.

Berichten: 915

Re: aantal atomen op aarde stationnair?

Natuurlijk radioactief verval zorgt er al voor dat bijvoorbeeld van 1 atoom er 2 gevormd worden.

Bijvoorbeeld Radon-222 naar Pollonium-218 waarbij waterstof (een alfadeeltje) wordt uitgestoten.

(Corrigeer me als ik er niet "knal" op zit, radioactief verval zit heel ver bij mij)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aantal atomen op aarde stationnair?

En er diffundeert natuurlijk nog altijd gas vanuit onze aardatmosfeer de ruimte in.

Berichten: 3.145

Re: aantal atomen op aarde stationnair?

Netto gezien kun je inderdaad aannemen dat het aantal atomen op aarde min of meer stationair is. Er is langzame diffusie van gas uit de atmosfeer de ruimte in, er komt materiaal bij in de vorm van gruis, meteorieten en ingevangen deeltjes van de zon. Op aarde vindt natuurlijk ook nog enig radioaktief verval plaats (bijv. uranium dat uiteenvalt in lichtere isotopen) en in de atmosfeer vindt transmutatie plaats onder invloed van hoogenergetische kosmische straling. Maar al deze effecten bij elkaar hebben slechts een marginaal effect op de totale hoeveelheid atomen in/op aarde. Voor alle praktische berekeningen mag je uitgaan van een constant gewicht van de planeet.

Berichten: 1.816

Re: aantal atomen op aarde stationnair?

Ik denk dat er alleen wat waterstof en Helium de aarde kunnen verlaten, of er moet een heel heftige inslag van een asteroide gaan plaatsvinden.

Zo zijn er soms brokstukken op aarde gevonden die waarschijnlijk van Mars afkomstig zijn, waarschijnlijk door zo'n inslag de ruimte ingeslingerd.

Heb wel eens ergens gelezen dat er gemiddeld elke dag zo'n 10.000 kg aan stof en meteorieten enz. op aarde terechtkomt. Maar idd een te verwaarlozen hoeveelheid.

PS Epiphonix, een alfa-deeltje is een He-kern.
LiA

Berichten: 915

Re: aantal atomen op aarde stationnair?

PS Epiphonix, een alfa-deeltje is een He-kern.
Verdorie, wat een blunder

Leve de nicknamen...

Reageer