Springen naar inhoud

hoe aan levende bacteriŽn aan te tonen?

• Log in om te kunnen reageren

Jippes

Jippes

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2011 - 14:49

Hallo allen,

Voor school hebben we een keuze opdracht gekregen, en als opdracht bedacht om te kijken wat de effecten zijn van koper op bacteriŽn.
De bacteriŽn die we willen gebruiken zijn waarschijnlijk E.coli en een enterococcus.
Ik dacht om een 96 Wells plaat te gebruiken, en op bv rij 1 t/m 6 verschillende E.coli concentraties te doen, en ditzelfde te doen met rij 7 t/m 12 met de enterococcus.
Van rij A t/m H zullen dan oplopende concentraties koper komen.
(Het doel hier van is om de MIC en de MBC te kunnen bepalen)

Nadat dit allemaal geincubeert is, zal vermoedelijk ieder welletje een kleurloze vloeistof blijven behouden en zal je dus niet kunnen zien welke welletjes afgestorven zijn, en welke niet.
En aangezien ik geen zin heb om 96 agar platen in te zetten vermoed ik dat er ongetwijfeld wel een methode zal moeten zijn om m.b.v. kleurstoffen aan te tonen of bacteriŽn wel of niet leven.
Ik vraag me ten eerste af of ik me nu moet focussen op de concentratie bacteriŽn of op de concentratie koper?
En ten 2e; welke kleurstof kan ik het beste gebruiken?

Ik hoop dat iemand ons hier verder mee kan helpen.

Grt Jp

Veranderd door Jippes, 28 februari 2011 - 14:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jaffaa

Jaffaa

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 02:07

Hi,

ik heb een zelfde soort proef gedaan maar dan met de MIC van nitrofurantoine op negatieve staven, wij hebben onze verdunningsreeks in buizen gedaan en daar onze bacterien aan toegevoegd, geincubeerd en gekeken in welke buizen er groei was...

Ik denk dat je dit hetzelfde kan doen met jou Koper oplossing.
wat betreft de concentraties moet je proberen je bacterie concentratie hetzelfde houden, Macfarlend is dat geloof ik...
de concentratie waar ik toen mee begon was 1024 ug/ml en dat steeds halveren.. je moet bij jou koper dus kijken waar je ongeveer verwacht waar de MIC is en daar dus een grote range omheen doen qua concentraties...

ik hoop dat ik je een beetje op weg hebt geholpen en als je nog meer vragen hebt dan kan ik ze hoop ik beantwoorden...

greets

Jippes

Jippes

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 20:18

Hoi Jaffa,

Bedankt voor je reactie!

Ik ga de bacterie concentratie gelijk houden denk ik, en dan 2 metalen en 2 bacteriesoorten testen.
Dat zal de resultaten ook vergelijkbaar houden.
Bedankt voor de tip!

Grtz Jp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures