Springen naar inhoud

[scheikunde] Waterstofbruggen

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 14:25

Ik kwam er net achter dat bij HF ook waterstofbruggen voorkomen. In mijn boek stond echter dat:

Een waterstofbrug of H brug is de binding tussen moleculen waarbij zich een H atoom bevindt tussen twee O of twee N atomen of tussen een O en een N atoom.

Hoe kan het dan dat HF waterstofbruggen vormt net als H20?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 maart 2011 - 14:50

H20? Je bedoelt H2O neem ik aan ;) met een subscript 2 en een O (van Otto, geen nul)...

Je loopt hier aan tegen het feit dat leerboeken je iets leren waar de achtergrond nog net te ver gaat.
Waterstofbruggen kunnen worden gevormd wanneer de electronegativiteit van het atoom waar de H aan gebonden zit, erg anders is dan van het gewone waterstofatoom.
Bij HO- is dat behoorlijk sterk, en bij HN- ook wel.
Maar eigenlijk is dat bij HF nog erger: fluor is het meest electronegatief van alle atomen. Maar, dat betekent ook weer dat het makkelijker opsplitst in H+ en F-...

Zoals je ziet, best lastige materie. Het klopt dus dat H en F onderling waterstofbruggen kunnen vormen. Maar de reden is waarschijnlijk voor je huidige schooljaar te complex om in detail te bespreken...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 15:24

H20? Je bedoelt H2O neem ik aan ;) met een subscript 2 en een O (van Otto, geen nul)...

Je loopt hier aan tegen het feit dat leerboeken je iets leren waar de achtergrond nog net te ver gaat.
Waterstofbruggen kunnen worden gevormd wanneer de electronegativiteit van het atoom waar de H aan gebonden zit, erg anders is dan van het gewone waterstofatoom.
Maar eigenlijk is dat bij HF nog erger: fluor is het meest electronegatief van alle atomen. Maar, dat betekent ook weer dat het makkelijker opsplitst in H+ en F-...

Zoals je ziet, best lastige materie. Het klopt dus dat H en F onderling waterstofbruggen kunnen vormen. Maar de reden is waarschijnlijk voor je huidige schooljaar te complex om in detail te bespreken...

Bedankt. Overigens de vraag waar dit betrekking op had was:

Geef een verklaring voor het feit dat het werkelijke kookpunt van HF veel hoger is
dan dat van HCl, HBr en HI.

Daar had ik op geantwoord wat jij zei over dat er bij HF een polaire atoombinding. Maar in het antwoordmodel stond dat dat kwam door H-bruggen.

Even twee vervolgvragen:

1) Zijn waterstofbruggen dus polaire atoombindingen? (in mijn boek worden deze twee begrippen in hetzelfde hoofdstuk behandeld zonder een link te leggen.. misschien is dat dom van mij om dat niet in te zien).
2)Bij HCL is er ook een polaire atoombinding. Is er daar ook sprake van waterstofbruggen?

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 16:14

KNIP

Veranderd door Beryllium, 01 maart 2011 - 16:43

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 maart 2011 - 16:42

Nou, houd je het hier op het forum? Dan hebben meer mensen er wat aan dan 1-op-1 via de email...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 21:14

Inderdaad. Graag zou ik de uitleg via het forum ontvanen. Dan hebben andere mensen er ook wat aan.

nielsw_CF

nielsw_CF

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 10:33

Bij HCl worden inderdaad ook waterstofbruggen gevormd. Ook hier is chloor een sterk elektronegatief atoom, die de elektron naar zich toe wil trekken van een ander HCl molecule ter vorming van een waterstofbrug.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2011 - 22:43

Eerst wil ik even aangeven dat het helemaal geen makkelijke zaak is. Eigenlijk is het een kwestie van definitie, en niet iedereen gebruikt dezelfde definitie van een waterstofbrug! Er is precies dit jaar een nieuw document dat de definitie van een waterstofbrug probeert te verfijnen. De suggestie in dat document voor de definitie van de toekomst is:

The hydrogen bond is an attractive interaction between a hydrogen atom from a molecule or a molecular fragment X-H in which X is more electronegative than H, and an atom or a group of atoms in the same or a different molecule, in which there is evidence of bond formation.

Persoonlijk ben ik hiermee niet zo gelukkig omdat hier bijna alles onder te vangen is als je dat wilt.... En bijna niets als je dat fijner vindt....

In de praktijk is er een glijdende schaal van een "gewone attractie tussen twee dipolen die in dezelfde richting staan" en een "waterstofbrug". Je moet om dit te begrijpen goed kijken naar de energie die er gewonnen wordt als je twee dipolen naar elkaar toe schuift vanuit de oneindige verten: die energie is groot als de dipolen zelf groot zijn, en ook als de dipolen elkaar heel dicht kunnen naderen. De dichte nadering is erg belangrijk voor een waterstofbrug! Als je een "R-O--->H" dipool laat naderen naar een "X---->R" dipool dan zal de energie die daarmee gewonnen wordt dus groot zijn als X-R sterk gepolariseerd is en X daarnaast een klein atoom is. Een I atoom kan nooit erg dicht worden genaderd, dus I-C is nooit een goede acceptor. Een chlooratoom is ook al behoorlijk groot, maar als de binding waar die aan vast zit echt heel sterk polair is zou je nog van een waterstofbrug kunnen spreken. Fluor, zuurstof en stikstof zijn zoveel kleiner dat dit bijna altijd wel sterke acceptoren zijn!

MoMo

MoMo

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2016 - 11:55

Hallo,

In mijn boek staat het volgende:

Waterstofbinding (H-brug): binding tussen twee moleculen waarbij een H-atoom, van het ene molecuul een binding heeft met een vrij elektronenpaar van het andere molecuul.

waterstofbruggen kunnen tussen twee moleculen ontstaan als:

a) het ene molecuul een waterstofatoom bevat dat gebonden is aan een stikstof-,zuurstof- of fluoratoom.

b) het andere molecuul een stikstof-,zuurstof- of fluoratoom bevat.

Moet de EN-waardeverschil van de atomen van ''b'' ook tussen de 0,4-1,7 (volgens wiki) zijn om polair te zijn, om een H-binding te vormen? Dus kan er bijvoorbeeld ook een waterstofbrug gevormd worden tussen het H-atoom van een H2O en het N-atoom van een N2-molecuul? Want ik wist het zo dat waterstofbruggen alleen tussen twee polaire moleculen gevormd kunnen worden, omdat ze beide aan één kant een beetje +lading hebben en aan de andere kant een beetje -lading hebben. Plus en min trekken elkaar aan. En die aantrekkingskracht is de waterstofbrug. Maar bij N2 is er geen sprake van polair molecuul.

Hoe moet ik het bovenstaande begrijpen? Ik ben in de war.

Veranderd door MoMo, 22 april 2016 - 12:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures