[scheikunde] Redoxreactie aluminium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Redoxreactie aluminium

hoi,

vandaag heb ik een proefje gedaan met aluminium en kopersulfaatoplossing.

mijn leraar zei dat ik moest kijken wanneer aluminium wél reageer met kopersulfaatoplossing.

als ik ze gewoon bij elkaar doe, gebeurt er niks.

hoe kan ik ervoor zorgen dat er wél iets gebeurd?

alvast bedankt en gr!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

Als je een blok aluminium hebt, denk je dan dat je naar aluminium kijkt als je in je achterhoofd houdt dat het eigenlijk een zeer onedel metaal is?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

Aluminium is weliswaar heel onedel maar is bedekt met een flinterdun aaneengesloten, keihard, ondoorlatend, doorzichtig en resistent oxidehuidje.

Dus je moet eerst dat huidje weghalen als je wilt dat het Al reageert met iets.

Wegkrabben is zinloos want het Aluminium dat dan blootligt vormt razendsnel in de lucht weer een nieuw huidje.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

Doe er een (grote) schep keukenzout bij. Zal de link effe zoeken.

Preciese hoeveelheid staat in het recept van deze link.

http://www.polymetaal.nl/nl5/linkdocs/02-d...opaluminium.htm
LiA

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

Kijk eens naar elektronen aantrekkingskracht van aluminium en kopersulfaatoplossing.

Dit zie ik namelijk soort als oxidatie en reductor reactie.

Aluminium heeft een lage elektrodepotentiaal.

Koper heeft een hoge elektrodepotentiaal.

Koper heeft hoger dan aluminium.

Dus moet je nu gaan bedenken, Zal koper zijn elektronen afstaan aan Aluminium of zal Koper juist zijn elektronen opnemen van Aluminium.

Welke atoom zal reductor zijn en welke atoom zal oxidator zijn.

Als je weet wie wie zijn elektronen afstaan, weet je misschien ook waarom er geen reactie ontstaat ;)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

Kim Son schreef: Kijk eens naar elektronen aantrekkingskracht van aluminium en kopersulfaatoplossing.

Dit zie ik namelijk soort als oxidatie en reductor reactie.

Aluminium heeft een lage elektrodepotentiaal.

Koper heeft een hoge elektrodepotentiaal.

Koper heeft hoger dan aluminium.

Dus moet je nu gaan bedenken, Zal koper zijn elektronen afstaan aan Aluminium of zal Koper juist zijn elektronen afstaan aan Aluminium.

Als je weet wie wie zijn elektronen afstaan, weet je misschien ook waarom er geen reactie ontstaat ;)
Eeum, gewoon uit nieuwsgierigheid:

klopt het als ik zeg dat koper de elektronen van aluminium opneemt?

Bijgevolg gebeurt er niets want de elketronen van aluminium zijn al vrij?

Dit is puur hypothetisch, ik beschik over niet zo veel kennis maar redeneer wel graag over zulke dingen.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Redoxreactie aluminium

hmmm beredeneer beetje verkeerd er zal theoretisch gezien wel wat moeten gebeuren. Maar inderdaad, koper zal elektronen opnemen.

Zoals je ziet, zal eigenlijk aluminium in 3+ veranderen en zal Koper moeten neer gaan slaan.

Hier is het redox reactie:

Cu2+ + e- --> Cu(s) [3]

Al --> Al3+ + 3 e- [2]

________________________________________+

3 Cu2+ + 2 Al ---> 3 Cu(s) + 2 Al3+

Je zal bij koper duidelijk wat moeten gaan zien, aluminium weinig gaan veranderen. Tenzij dat aluminium staaf geen aluminium staaf meer is, maar aluminium 3+. Dan zal er inderdaad niks kunnen veranderen. Omdat Aluminium al 3 afgestaan heeft, hoe moet hij dan 4de kunnen afstaan. Hij is zogenaamd op ;)

Waarom de ene 1 afstaan en waarom de andere 2 ... dat is weer nog hogere scheikundig theorie waarom zo is. Zover ben ik helaas niet en dat hoef ik volgens mij ook niet te weten op dit moment (a) Miss in 4de klas mbo :/

Reageer