magnesium nitraat hexahydraat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

magnesium nitraat hexahydraat

Hallo allemaal,

Ik heb hier een pot Mg(NO3)2 x 6H20, alleen is er door een barst vocht bij gekomen. Het is nu gedeeltelijk een papje en gedeeltelijk droog. Echter om het kwantitatief af te kunnen wegen moet ik precies weten hoeveel water er in zit.

Nu zat ik te denken om het te drogen over calciumchloride, maar weet iemand of ik dan het hexahydraat terug krijg? En weet iemand een manier om te bepalen hoeveel water erin zit? Bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid verhitten en het verschil in gewicht meten?

Een snelle zoekactie op google geeft een ontledingstemperatuur van 3300C, ontstaat er dan gelijk magnesiumoxide?

Berichten: 3.145

Re: magnesium nitraat hexahydraat

Dit is lastig. Bij 330 graden zal er zeker stikstofoxide vrijkomen en krijg je o.a. magnesium oxide en wellicht basisch nitraat.

Het zal echt niet meevallen om weer een exact hydraat te krijgen. De enige manier die ik me kan voorstellen is het spul oplossen in zo weinig mogelijk water en dan langzaam laten indampen om weer kristallen te krijgen. De kristallijne stof zal het hexahydraat zijn. Alles wat je doet m.b.v. verhitten zal leiden tot minder goed gedefinieerd materiaal waarbij de mate van hydratatie onzeker is.

Berichten: 216

Re: magnesium nitraat hexahydraat

Dank je voor je reactie, ik heb het nu te drogen liggen over calciumchloride.

Ik begrijp dat het lastig is een exact hydraat terug te krijgen, maar dat hoeft ook niet. Het was alleen wel makkelijk geweest....

Het verhitten noemde ik alleen als een manier om te bepalen hoeveel water er in zit. Maar als er basische bijproducten ontstaan heb ik daar niet zoveel aan. Hoe sterk zou ik het moeten verhitten om echt alleen MgO over te houden?

Berichten: 216

Re: magnesium nitraat hexahydraat

Ik bedenk me nu trouwens iets: Het kristallijne product is het hexahydraat, ik zit alleen met het probleem dat er extra water bij is gekomen. Kan ik dat niet gewoon wegspoelen met aceton?

Of kristalliseer je dan ook lagere hydraten uit?

Berichten: 3.145

Re: magnesium nitraat hexahydraat

Ik denk dat dit zou kunnen. Gebruik wel meerdere spoelingen tot de aflopende vloeistof helemaal helder is. Vervolgens kort drogen bij een graadje of 60, bijv. op een warme radiator. Niet te heet maken, want dan is de mate van hydratatie weer onduidelijk, omdat je dan ook zeker weer water gaat verliezen.

Bovenstaande werkt alleen als het zout niet oplost in aceton. Probeer dat eerst even met een kleine hoeveelheid.

Wat jij nu als probleem hebt is een veel voorkomend probleem met hydraten. Ze nemen extra water op bij lage temperatuur en/of hoge luchtvochtigheid en ze verliezen water uit hun kristallen bij hogere temperatuur en/of lage luchtvochtigheid.

Zo had ik ooit eens mooie hexagonale kristallen van natriumsulfiet 7-hydraat. Deze zijn nu deels verweerd door verlies van kristalwater.

Reageer