[scheikunde] Joodconcentratie bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Joodconcentratie bepalen

Ik heb vandaag mijn proef gedaan over het bepalen van de joodconcentratie.

Dit heb ik gedaan d.m.v. een titratie met natriumthiosulfaat (S2O3-). Naarmate de reactie verder verliep heb ik elke 7 minuten een monster genomen van de joodoplossing en de reactie stilgezet met NaHCO3- en deze vervolgens in genummerde bekerglazen gedaan.

Nu is het echter zo dat er bij mij uitkwam dat de eerste 28 minuten de concentratie jood toenam. Dit hoort eigenlijk niet geloof ik wanneer jood met propanon reageert. Toen ik 2 uur later nog een keer ging titreren bleek de joodconcentratie ineens wel afgenomen... Heeft iemand hier een verklaring voor?

Hieronder de opgave en wat resultaten:
Jood reageert met propanon. Voeg 25 ml 1 M propanon (zelf maken!) toe aan 25 ml 1 M zwavelzuur (katalysator). Start de reactie door 50 ml 0,02 M joodoplossing toe te voegen. Neem elke 7 minuten een monster van 10 ml en voeg dit toe 10 ml 0,5 M natriumwaterstofcarbonaat zodat de reactie stopt. Bepaal de joodconcentratie in de monsters en zet deze in een diagram uit tegen de tijd.
Resultaten:

bekerglas 1: t=0 --> 4,4 ml thio bij titratie

bekerglas 2: t=7 --> 5,3 ml " " "

bekerglas 3: t=14 --> 5,7 ml " " "

bekerglas 4: t=21 --> 6,1 ml " " "

bekerglas 5: t=28 --> 6,5 ml " " "

Na 2 uur deed ik het nog een keer en had ik maar 3,5 ml thio nodig bij de titratie... Toen was de joodconcentratie dus wel degelijk afgenomen.

Kan het zo zijn dat hier iets aan de hand is waar ik niks van weet of is de proef gewoon grotendeels mislukt?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Joodconcentratie bepalen

Heb je resultaten met de klas vergeleken? Soms neem je dingen waar wat je eigenlijk helemaal niet verwacht hebt. Waardoor dit soorten toestanten te zien krijgt.

Zet even mijn brein op de werk xD

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Joodconcentratie bepalen

ik wet niet :/ sorry

Reageer