Springen naar inhoud

Neerslag permanganaat?

• Log in om te kunnen reageren

toajose

toajose

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2011 - 13:18

Ik heb een oplossing van KMnO[/SUB]4 in water waar ik van af wil. Omdat dit slecht is voor het milieu wil ik het het liefst neer laten slaan en dan afvoeren als chemisch afval. Het is nogal veel (ongeveer 2 liter en als ik hier een goed antwoord krijg ongeveer 10, omdat ik dan leerlingen een proefje kan laten doen).
Het gaat echter om een heel kleine hoeveelheid, 1 klein schepje, paar korreltjes...Maar zoals we weten wordt alles wel errug paars...
Toch maar door de gootsteen?? :cry: of indampen, of iets beters??

Josť

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2011 - 20:34

een schepje in 2 liter water...

neerslaan met barium of strontium en dit mengen met zwavel dan verbrandt het tot onschadelijke stoffen.

of koop pure glucose en voeg een flinke schep (40 gram) toe aan de oplossing en voeg hierbij nog een 40 gram natriumhydroxide toe de kaliumpermangaat zal de glucose reduceren. hierna kun je het veilig door de gootsteen spoelen.

Hanzzz,

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2011 - 08:48

Kaliumpermanganaat is ongelooflijk intens paars. Een klein korreltje kleurt een emmer water helemaal paars als het volledig is opgelost.

Mangaan is niet echt heel erg giftig. Dat je veel oplossing hebt zegt niks, het gaat om de hoeveelheid permanganaat. Als het om een paar korrels gaat, zou ik zeggen, gewoon door de gootsteen en wat water er achter aan om de paarse kleur weg te spoelen. Neutraliseren met allerlei andere chemicalien kost meer vanuit milieuoogpunt en geeft meer vervuiling dan wat het oplevert.

In het milieu zal permanganaat snel worden afgebroken. Nu door het riool, over een paar uur geen permanganaat meer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures