overdosis vitamine D klein kind

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

overdosis vitamine D klein kind

Mijn zoontje van bijna 4 (weegt 15,5kg)

heeft gisteravond 180 tabletjes vitamine D 5mcg geslikt, heb de dokterscentrale gebeld en die hebben op hun beurt contact gehad met vergiftigingencentrum.

Gelukkig zat hij net onder de grens van vergiftiging.

Toch las ik in een eerdere bericht hier in het forum , dat door een flinke overdosering van vitamine D, dat dat kan leiden tot Hyper calcemia een verhoogde calciumconcentratie in het bloed.

En dat openbaard zich na de overdosering in dag 2 t/m 8,

gelukkig word er morgen bloedonderzoek verricht naar calcium en eiwit in het bloed...

Maar ik ben erg ongerust en vraag mij af is het zeker na zo'n overdosering dat er de reactie plaats vind van hypercalcemia? stel dat morgen zijn bloed er normaal uitziet moet ik dan heel allert zijn dag 3,4,5,6,7,en 8?

op dit moment krijgt hij geen melk,boter en andere producten die calcium bevatten, dit op advies van vergiftigingscentrum

alvast bedankt voor uitleg!

Berichten: 87

Re: overdosis vitamine D klein kind

Zolang hij weinig calcium naar binnen krijgt zal hij ook niet hypercalcemisch worden. De meeste voedselproducten bevatten calcium (zeker niet alleen melk en boter en andere zuivelproducten). Als je extra voorzichtig wilt zijn zou je op het internet kunnen zoeken naar voedsel wat zo min mogelijk calcium bevat.

De reden dat je nog steeds alert moet zijn na een aantal dagen is dat Vitamine D een langzaam en langdurig positief effect heeft op de absorptie van calcium door het lichaam. De arts of verpleegster zal je morgen waarschijnlijk precies vertellen wat wel en niet te doen, en waar je op kan letten. Maak je vooral niet teveel zorgen!

Berichten: 2

Re: overdosis vitamine D klein kind

Dank je wel Murru!

ik moet inderdaad morgen afwachten en geduld hebben, maar het vreet aan mij die twijfels maar in iedergeval bedankt voor je antwoord! :) ik zal zeker nog nakijken waar wel of geen calcium in zit om het zoveel mogelijk te beperken..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: overdosis vitamine D klein kind

Op het moment ook geen vis geven. Extra vitamine D is op dit moment ook geen slim idee.

Goed eten voor dit moment zijn groene groenten. vooral spinazie en sla zorgen voor complexen die calcium opname ietwat verminderen (en bevatten veel goede andere stoffen). Daarnaast wat meer vezels en vet (patat bijvoorbeeld). Olie gaat onverteerbare complexen aan met calcium. Normaalgesproken zijn deze effecten niet van belang, nu kunnen ze juist meehelpen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1

Re: overdosis vitamine D klein kind

Beste mevrouw Fleura,

Hoe gaat het nu met uw kind? Hoe gaat het met U?

Ik zou graag willen weten van welk merk de vitamine D tabletten zijn en welke

smaak. Wat waren de waardes van het bloed nav het bloedonderzoek? Hoe rageerden de artsen?

Is uw vierjarige peuter een 'normaal' kind of is uw kinderen anders dan andere kinderen? Herkent uw gedrag van uw kind in de omschrijving van de eigenschappen van kinderen met ADHD, vorm van autisme, hoogbegaafdheid, paranormale begaafdheid?

Waarom geeft u uw kind vitamine D als aanvulling op de voeding?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: overdosis vitamine D klein kind

Ik denk dat dit niet de plek is om deze vragen te stellen.

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer