Springen naar inhoud

Methylering amines

• Log in om te kunnen reageren

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2011 - 16:00

Ik heb in een practicum amines (meerbepaald anilines) gemethyleerd met MeI, in methanol als solvent. Hier wordt een mengsel aan allerlei mono-, di- of trigemethyleerde producten gevormd. Het reactiemengsel werd gespot op TLC, gewacht tot alles was opgedroogd en dan geŽlueerd met petroleumether/dietylether (70/30).

Nu komt mijn vraag: ik veronderstel dat een ander amine gedurende elke reactistap de rol zal spelen van base. Mijn mengsel zal dus voor een groot deel bestaan uit geprotoneerd amine. Maar zal deze dan niet als Rf-waarde 0 hebben omdat ionen een grotere affiniteit voor silica hebben? Ik heb echter pas zulke vlekken gezien na enige reacttietijd, en dit zal dan het quaternair zout zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Een tweede vraag: zal, bij overmaat MeI, alle amine worden omgezet in het kwaternair zout? Ofwel: zullen indien er lang genoeg gewacht wordt alle geprononeerde amines af en toe een proton aan solvent geven, gemethyleerd worden, en dan nog eens, en nog eens om het kwaternair zou te vormen waarbij uiteindelijk alleen solvent geprotoneerd is?
This is weird as hell. I approve.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Aertsvijand

Aertsvijand

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 19:10

We stellen blijkbaar niet de meest voor de hand liggende vraag :)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."
- Gary Raser, LIMU

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 19:01

Ik denk dat je redelijk goed zit in je beredenering. Of ze Rf-waarde 0 hebben hangt helemaal van je solvent systeem af.

Waarschijn is dit inderdaad een quartenaire amine. Heb je een base gebruikt om de H+ ionen weg te vangen? Als je deze niet gebruikt hebt, dan ben je inderdaad amines aan het protoneren en zal de reactie naar een quartenaire amine langzaam gaan. Of je 100% reactie naar een quad haalt waag ik ook te betwijvelen als je de H+ ionen niet weg vangt, maybe, maybe not.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2011 - 12:27

Er was wel een base aanwezig: het aniline zelf ;)

Maar inderdaad is mijn argumentatie ook dat de reactie (quasi) zal stilvallen na een tijdje omdat alles geprotoneerd is.

Nu zul je waarschijnlijk na lang genoeg wachten wel verder kunnen reageren, een zuur/base evenwicht blijft dynamisch uiteindelijk, dus af en toe zal een aniline een proton aan het solvent geven en verder kunnen reageren, maar traag zal het wel zijn.

Bij het elueren werd overigens een gele vlek opgemerkt daar waar er gespot werd. Mijn redenering is dat het HI in een redoxreactie met zuurstof in dijood werd omgezet. Dit zou verklaren waarom de anilines in staat waren om te worden meegevoerd door het eluens: ze waren hun protonen verloren.
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures