nederlandse naam dipicolinic acid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

nederlandse naam dipicolinic acid

Hallo allen,

Mijn kennis over organische chemie is nogal roestig en ik zoek de nederlandse naam voor pyridine-2,6-dicarboxylic acid (dipicolinic acid)

Afbeelding

Ik denk dat het pyridine 2,6- dicarbonzuur of pyridine 2,6- dizuur moet zijn, maar ik ben niet zeker.

Kan iemand dit verifieren?

bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

Is het niet gewoon "dipicolinezuur"? Je zou ook inderdaad een meer systematische naam kunnen gebruiken, dan is "pyridine-2,6-dicarbonzuur" denk ik ok.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

Het is inderdaad dipicolinezuur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

Eum, dipicolinezuur is dan de gebruikersnaam?

Ik moest vooral de "wetenschappelijk correcte" naam hebben (of de systematische naam zoals jullie dat noemen).

Ivm die systematische naam, waarom wordt het van 2,6- dicarbonzuur en niet pyridine 2,6- dizuur.

Als ik via de naamgevingregels het opzoek valt het me op dat ze vaak "dizuur" als achtervoegsel gebruiken en niet "dicarbonzuur" ? Of zijn er specifieke regels voor wanneer je dicarbonzuur gebruikt of dizuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

De 'carbon' komt ervan dat er nog een C-atoom tussen zit.

Als het een goede naam zou zijn, zou bijvoorbeeld ethaandicarbonzuur gelijk zijn aan 1,4-butaandizuur.

Overigens vraag ik me af of dipicolinezuur niet voldoende 'wetenschappelijk correct' is...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

ik daag je uit om een wetenschappelijk artikel te vinden waar men "ethanoic acid" in plaats van "acetic acid" gebruikt, terwijl acetic acid (azijnzuur) toch echt wel een gebruiksnaam is.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

Als dat het criterium is, dan is dipicolinic acid dus prima.

Aantal hits 'dipicolinic acid' op Google: 90.500

Aantal hits 'pyridine-2,6-dicarboxylic acid': 122.000

Lijkt me niet een dermate groot verschil dat daaruit de voorkeur voor de één of ander uit voortvloeit ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: nederlandse naam dipicolinic acid

Beryllium schreef: De 'carbon' komt ervan dat er nog een C-atoom tussen zit.

Als het een goede naam zou zijn, zou bijvoorbeeld ethaandicarbonzuur gelijk zijn aan 1,4-butaandizuur.

Overigens vraag ik me af of dipicolinezuur niet voldoende 'wetenschappelijk correct' is...
Ok ik begrijp het.

Reageer