Springen naar inhoud

Hoeveelheid fluoride in tandpasta berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Khoen2X

Khoen2X

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 16:46

Voor mijn Eigen Experimenteel Onderzoek voor school, moest ik een onderwerp zoeken.
Mijn onderzoeksvraag is: Hoeveel fluoride zit er in tandpasta.

Ik ga onderzoeken hoeveel fluoride er in tandpasta zit. Hierbij ga ik meerdere tandpasta soorten gebruiken om uit eindelijk te zien welke tandpasta eigenlijk het meeste fluoride bevat en welke het minst.

Ik heb de afgelopen week gezocht hoe je dat precies doet, maar kom er niet echt uit.
Dit heb ik tot nu toe:

Om fluoride aan te tonen, heb je een FeSCN2+ (aq)-ionen nodig. Die oplossing kun je als volgt verkrijgen:

1. Voeg de kaliumrhodanide-oplossing bij de oplossing van rood bloedloogzout;
2. Voeg aan het aldus ontstane mengsel een beetje ijzer(III)chloride-oplossing toe. Als het goed is, ontstaat er een bordeauxrode oplossing (die vroeger in films als kunstbloed gebruikt werd). De FeSCN2+(aq)-ionen zorgen voor de bordeauxrode kleur.

Maar hiermee toon je fluoride aan in tandpasta, en ik wil weten hoeveel fluoride er in tandpasta zit. Kan iemand me verder helpen? :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 19:08

Een ion-selectieve elektrode en ion chromatografie behoren tot de methoden om ionen te bepalen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2011 - 19:17

De mate van kleuring kun je vaststellen met een spectrofotometer. Daarmee kun je behoorlijk goed bepalen hoeveel er in zit. Wel moet de oplossing dan helder zijn, en niet "wolkig".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures