Titratie van olie (vrije vetzuur bepaling)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Titratie van olie (vrije vetzuur bepaling)

Dag allemaal,

Ik zou graag een nieuwe batch biodiesel maken, en eerst het gehalte aan vrije vetzuren in de olie bepalen waarmee ik begin. Ik heb hier al een basic versie gevonden. Nu vroeg ik mij twee dingen af:

1) Er staat dat je de olie moet verdunnen met isopropanol. Is dit gewoon omdat je (bijna) niet kunt titreren met 1 mL of zit er meer achter?

Ik dacht dat het ofwel als apolair solvent dienst doet, ofwel reageert met de olie en de NaOH, zoals je methanol moet toevoegen bij het maken van biodiesel. In het eerste geval, zou ik dan aceton kunnen gebruiken ipv isopropanol? en in het tweede geval, zou dit dan gaan met ethanol? De achterliggende reden is dat ik geen isopropanol in huis heb.

2) De gebruikte indicator is fenolftalëine. Is het ook mogelijk om Methyloranje te gebruiken? volgens mijn chemisch practicum ligt het omslaggebied rond 3 en 4, en ik denk dat olie niet zo zuur is.

Weten jullie hier iets meer over?

Berichten: 1

Re: Titratie van olie (vrije vetzuur bepaling)

Heb je inmiddels antwoord op je vraag? Ben ook met een batch biodiesel bezig, maar kan nergen in NL Fenolftaleïne krijgen. Enig idee waar?

Sander

Reageer