Electode in zeewater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Electode in zeewater

Hallo,

Wij hebben het idee om een getij meter te bouwen en wel als stappenbaak.

Het idee komt erop neer om in een PVC buis elke 5 cm een meetpunt te plaatsen en deze in het water te hangen. Wanneer een elektrode onder water komt en er staat een spanning op het water is dit te meten door de geleidbaarheid van zeewater.

Nu blijft er nog 1 belangrijke vraag over: Materiaal elektrode?

Elke 'normale' elektrode corrodeert door het zeewater icm stroom. Het idee was grafiet elektrodes te gebruiken om dit tegen te gaan. Is dit een goede optie of zijn er betere alternatieven welke duurzaam en een lage weerstand hebben?

Alvast bedankt!

Berichten: 252

Re: Electode in zeewater

Uit mijn ervaring met sensoren in industriële processen en zeewater weet ik dat grafiet een goede keuze is. Als het dan toch metaal moet zijn moet je bvb Hasteloy C22 kiezen

Berichten: 1.816

Re: Electode in zeewater

Er zijn behalve grafiet nemen, nog meer mogelijkheden. Corrosie vermindert ook als je iets elektronisch maakt met wisselstroom. Capacitief meten kan ook nog. Maar dat alles vereist natuurlijk kennis van electronica.

Als dat te lastig is, kun je ook zg kantelcontacten nemen. Vroeger waren dat kwikcontacten in glas, nu heb je dat ook met een stalen? kogeltje dat in plastic is ingegoten.

Een magneetje dat meegaat met het waterniveau en over reedcontacten gaat is ook nog een optie.

Kortom mogelijkheden te over. Succes!
LiA

Berichten: 12

Re: Electode in zeewater

Ik denk dat we dan voor contacten van grafiet gaan. We hebben in ons ontwerp al heel wat verschillende ideeën bedacht. Het probleem is echter dat het zo simpel mogelijk moet waarbij het budget beperkt is. Daarnaast moet het goed en betrouwbaar te meten zijn.

Wisselstroom hebben we in meerdere ontwerpen gehad, alleen meten willen we nu gaan doen met multiplexers doen waar zover ik kan bedenken wisselstroom niet erg toepasbaar is.

Capacitief meten zal ik mijn morgen eens in gaan verdiepen, kan best een idee zijn. Kennis van elektronica is wel deels aanwezig en onderzoek doen naar iets kan nooit kwaad. Maar het moet idd wel voor iemand met beperkte kennis van micro-elektronica begrijpbaar zijn. Ons vak is meer gericht op vermogenselektronica.

De kantelcontacten kan ik zo snel niet vinden en kan ik me ook niet echt goed voorstellen.

Magneet icm reedcontact ga ik eens een nachtje over slapen. Het probleem is zeewater wat bijna overal tussen kruipt en de beperkte mogelijkheid om apparatuur te kunnen plaatsen.

Het idee van de stappenbaak bestaat echt. Nadat dit idee ontstaan is vond ik hem ook op Wikipedia. Door verschillende instanties wordt hij gebruikt om waterstanden te meten en hij staat te boek als betrouwbaar en snelle resultaten. Alleen zou relatief duur zijn en heeft regelmatig onderhoud nodig.

Morgen zullen we eens verder kijken. Ondertussen wel een bedrijf gevonden in NL welke deze dingen verkoopt.

Berichten: 1.816

Re: Electode in zeewater

Hoi Sis

De meeste van mijn voorstellen heb ik nog steeds in bedrijf en afhankelijk van de te meten zaken of regeling, telkens een variant.

1 Water in de dieseltank meet ik via een blokgolf schakelingetje en 2 potloodstiften. Kleine schakeling met een 4093 uit de Elektuur. Uitlezing via 2 LED's.

2 Waterpomp gaat via zo'n kantelschakelaar ( zo noem ik hem) om drooglopen en continu aan zijn te voorkomen. De schakelaar zit via een slang in een plastic bal. De bal beweegt mee op het waterniveau en op zeker moment valt er een kogeltje op 2 kontakten en de pomp slaat aan. In een koffiezet app. zat vroeger een glazen kwikschakelaar, nu ook vaak zo'n kogelschakelaar.

3 Reedschakelaars met weerstanden, gebruik ik om de inhoud v/d dieseltank te meten. Een op-of aflopende weerstands-waarde is direct afleesbaar met een voltmeter. De reedcontacten zitten in een volledig dichte koperen of PVC-buis waar de (ronde) magneet dankzij een drijflichaam (buitenom) op en neer kan gaan. Hall generators zouden natuurlijk ook wel werken, was alleen wat lastiger met aflezen.

4 De capacitieve variant geeft ook een continue uitlezing, maar heb ik niet (meer) werkend. Was ooit gemaakt met 2 buizen in elkaar en 2 stroken koperfolie ertussen.

Heb nog nooit en het werkt al jaren, storing gehad.

Weet niet hoe lang je sensor moet gaan worden, maar sommige varianten kun je wel een paar meter lang maken en behalve goedkoop, ook zeker zeewaterbestendig te maken.

PS. Die "kantelschakelaars" zijn oa te koop bij Conrad en worden ook vaak gebruikt om niveau's van vloeistoffen te meten. Gewoon in serie met wat weerstanden oa. enz.

Hoe dan ook succes met je project.
LiA

Berichten: 12

Re: Electode in zeewater

Hoi Thionyl,

bedankt voor de informatie. We hebben vandaag het Plan van Aanpak ingeleverd wat beoordeeld gaat worden. Wordt deze goed gekeurd dan gaan we beginnen aan het bouwen. We hebben toch voor het systeem met de grafietelektroden gekozen. Dit is niet vanwege de nadelen met de andere systemen, maar meer omdat we keuzes moeten maken. Het huidige ontwerp is vrijwel helemaal uitgedacht en staat op papier. In sommige andere ideeën zie ik potentie, maar vergen ook weer opnieuw onderzoek. Laat het voorlopig dus bij het idee, maar ga zeker een aantal van je voorstellen opschrijven en later nog eens rustig nalezen. Zeker de capacitieve versie trekt mijn aandacht.

Het huidige ontwerp is als volgt (mocht je dat mooi vinden): De elektroden zitten elke 5 cm over een lengte van 3 meter. Deze zijn aangesloten op 4 multiplexers (16 to 1) welke met de parallelle poort zijn aan te sturen. Deze zijn zo aangesloten dat telkens 2 opvolgende multiplexers in werking zijn. Deze gaan de verschillende elektroden langs met een snelheid van waarschijnlijk zo'n 100ms p.s. Zo hebben we genoeg data welke we middelen en verwerken. Het hele doel van dit project is eigenlijk enkel de statistiek welke erachter zit en dat we bezig zijn geweest met het bouwen van een instrument. Wij hebben dus wel gekozen voor een bijzonder apparaat wat hopelijk gaat werken.

Bedankt iig voor de informatie!

SiS

Berichten: 1.816

Re: Electode in zeewater

Hoi SiS

Dan wens ik je veel succes met dit leuke project. Als je ooit nog vragen hebt, dan stuur je maar een mail.
LiA

Reageer