Springen naar inhoud

[scheikunde] Verdamping

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 16:51

Geplaatste afbeelding

Kan iemand mij helpen met deze opgaves? Ik heb zelf de antwoorden niet, dus ik vraag me af of ik het goed heb:

a. 6+ en 5-, dus nee, niet aan voldaan.
b. OH- ionen zijn afkomstig van bijv HCO3- dat in contact komt met water volgens HCO3- + H2O <> H2CO3 + OH-, aan beide kanten is de elektronegativiteit -1 dus netto maakt het niks uit.
c. HCO3- + H2O <> H2CO3 + OH-. H2CO3 valt weer uit in H2O en CO2 en H2O verdampt.
d. In de natuur komen allerlei zure stoffen voor o.a. afkomstig van zure regen die de pH naar beneden halen.

Mijn dank is groot.

Veranderd door Monco, 07 maart 2011 - 17:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2011 - 18:21

Bij a.
Wat heb je hier gedaan: gewoon de ladingen van de ionen opgeteld?
Maar er staan niet voor niets concentraties in mg/l achter...
Als ik 40 mg/l aan Ca2+ in een oplossing heb, samen met 69 mg/l aan Cl-, dan is die oplossing echt wel elektrisch neutraal. Maar volgens mij in jouw ogen niet.
Kortom: je moet hier alles omrekenen naar mol en dan nog eens optellen.

Bij b.
De vraag vermeldt ook H+, maar die mis ik in jouw antwoord.
Maar kort en goed: je antwoord is niet correct. Je moet het ergens anders zoeken. Hint: er staat op het etiket nog een gegeven waar tot nu toe helemaal niets mee gedaan wordt.

Bij c.
Dit is wel correct.

Bij d.
Maar die stoffen in die zure regen doen dan wel mee met het bepalen van de pH. En dat klopt niet met de eerste zin in de vraag (die over waterstofcarbonaat als enig ion dat de pH bepaalt).
Dus dit klopt niet.
Je moet een andere stof verzinnen die de pH meebepaalt maar die je kwijt bent als je het water uit de natuur haalt.
Hint: kijk eens naar het antwoord op vraag c en dan even doordenken.

Veranderd door Marjanne, 07 maart 2011 - 18:22

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 20:04

Bedankt!

a. Ik heb inderdaad een stomme fout gemaakt. Ik had al een vermoeden dat ik wat met die concentraties moest doen maar ik wist niet wat.
Ik heb alles omgerekend naar mol en weer vermenigvuldigd met de valenties en ik kom inderdaad uit op een klein verschil, 65,0:66,3, +:-.

b. Als ik jouw hint goed begrijp moet ik de verklaring zoeken in de pH van 7,3. Dat was ook mijn eerste ingeving. De pH is 7,3, neutraal, daarom heb je geen OH- of H+ ionen. Dit leek mij naderhand onlogisch want de pH is 7,3 dus basisch dus je zou wel OH- ionen moeten hebben. SO4 2- en HCO3- , weliswaar zwakke zuren kunnen toch OH- ionen ipleveren. H+ ionen verwacht ik niet omdat HCO3- met water als base en niet als zuur reageert. Ik ben dus een beetje in de war.

d. Ik heb het inderdaad niet goed gelezen. Ik neem aan dat dit dan komt door koolzuur dat reageert met water en een zwak zuur is volgens:
H2CO3 + H2O <> H3O+ + HCO3-

Veranderd door Monco, 07 maart 2011 - 20:22

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2011 - 18:56

Bij b.
Bereken de concentratie aan vrije H+-ionen en vrije OH--ionen eens bij pH 7,3? Zouden beide een significante bijdrage hebben?

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2011 - 19:00

Bij b.
Bereken de concentratie aan vrije H+-ionen en vrije OH--ionen eens bij pH 7,3? Zouden beide een significante bijdrage hebben?

Ja, de concentraties zijn inderdaad erg klein. Waarschijnlijk zullen de OH- en H+ ionen dan geen significante bijdrage leveren.

Je hebt niks opgemerkt over d. Klopt mijn antwoord dus?

Hartelijk dank!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2011 - 22:06

Je antwoord d. is nog niet helemaal correct. De reactie is wel de reactie waar het om gaat. Maar op welke manier zou de pH in deze reactie nou toenemen als je dat water uit zijn natuurlijke omgeving haalt?

Denk maar eens aan Spa Rood.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2011 - 22:32

Je antwoord d. is nog niet helemaal correct. De reactie is wel de reactie waar het om gaat. Maar op welke manier zou de pH in deze reactie nou toenemen als je dat water uit zijn natuurlijke omgeving haalt?

Denk maar eens aan Spa Rood.

In de natuur komt CO2 voor. Koolstofdioxide is oplosbaar in water onder vorming van koolzuur. Deze reactie, H2CO3 + H2O <> H3O+ + HCO3- , zorgt er dus voor dat de pH lager is dan 9,03.

Denk ik..

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2011 - 18:12

Ja, en op het moment dat je dat water uit zijn natuurlijke omgeving haalt gaat het evenwicht naar links.

Rest nog de vraag waarom dat naar links gaat. Wat zorgt daarvoor?

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 19:10

Ik denk dat op het moment dat je dat water uit zijn natuurlijke omgeving haalt, CO2 omlaag gaat dus dan gaat het evenwicht naar links.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2011 - 16:51

Correct. ;)

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2011 - 11:05

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures