Springen naar inhoud

Kleine sample Natrium en Kalium kopen in Belgie

• Log in om te kunnen reageren

nicd93

nicd93

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 20:26

Hallo forum,

Het is niet wat je denkt. Ik wil het niet in water gooien om een flauwe explosie te bezichtigen; daar bestaan betere chemicalien voor :twisted: . Ik hou wel van chemie in de tuin, maar in de eerste plaats ben ik elementenverzamelaar. Dat houdt in dat ik een klein stukje (puur) Natrium of Kalium metaal in een kastje steek om er naar te kijken :P .

Ik heb nu bijna alle (niet radioactieve) elementen; zelfs een sample van Cesium heb ik zonder problemen en relatief goedkoop kunnen verkrijgen. Maar voor Na en K heb ik nog nergens een goeie deal kunnen vinden. Kleine samples met weinig shipment costs zoals die van smart-elements.com zijn belachelijk duur voor wat ze zijn (je zou er in america voor hetzelfde geld een lb mee kunnen kopen). Grotere samples dan zijn netto relatief voordelig, maar omdat ze vaak uit america komen onbetaalbaar wegens shipment costs. Ik heb ook al vaak ebay en google afgescrolled maar natuurlijk niets gevonden.

Daarom, ten einde raad, stel ik hier nu de vraag: waar kan ik als individu uit Belgie aan een betaalbare prijs een klein stukje Na en K kopen? Zijn er Belgische of Nederlandse versies van sites als elementsales.com of galliumsource? Of misschien is er iemand hier die zijn samples will wisselen voor een ander element?

Dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2011 - 21:30

Kalium moet je niet kopen, sinds kort is er een reactie bekend, waarmee je het vrij gemakkelijk zelf kunt maken:

http://woelen.homesc...is_K/index.html
http://www.sciencema...d=14970&page=16

Hier is flink mee geexperimenteerd en het blijkt dat de reactie ook kan met lampolie, sommige soorten petroleum of kerosine.

Helaas kun je hier geen natrium mee maken, dat zul je dus moeten kopen. Wellicht dat je het kunt kopen via Labstuff, maar je zult het dan wel moeten ophalen uit de buurt van Rotterdam. Natrium is niet iets dat je zomaar via de post verstuurt.

Ik verzamel ook elementen en heb ook de meeste, al mis ik nog Rb en heb ik maar een heel klein sample van Cs (50 mg in een klein miniatuur quartz ampulletje). Smart-elements is veel te duur en niet interessant voor mij. Ik heb de elementen via andere wegen, veelal via eBay en in de loop der jaren via contacten omdat ik aktief ben met hobbychemie.

http://woelen.homesc...nds/index2.html

nicd93

nicd93

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 17:45

He! Jij bent Woelen! Ik kende jouw website en je verzameling al. Je sample van witte fosfor is echt heel cool; ik had al moeite om aan rode te geraken. Enfin, ik zou zeggen keep up the good work.

Van die reactie om kalium te maken had ik nog nooit gehoord, bedankt voor de link en de documentatie! Wat betreft de reagentia; waar haalt men tert-butanol? Je schrijft dat het ook werkt met lampolie/kerosine; bedoel je daarmee in plaats van tert-butanol or in plaats van de alifatische solvent?

Je zou toch versteld staan van wat ik allemaal al binnen heb gekregen via de post :P. Het was simpel om Cesium (1g in een ampulle) te verkrijgen via de post, waarom Natrium dan niet... Ach ja.

Via ebay heb ik ook al veel interessante samples kunnen bemachtigen, vooral de D-blok metalen, maar connecties heb ik jammer genoeg niet, dus moet ik soms aanzienlijk investeren om sommige elementen te verkrijgen.

Maar zoals ze zeggen, de laatste loodjes wegen het zwaarst: de meeste van de alkali metalen en de halogenen heb ik nog niet. Halogenen zijn zo simpel om thuis te maken, maar zo moeilijk om te bewaren. Hoe bewaar jij je halogenen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 20:44

De halogenen bewaar ik in glazen ampullen, die ik zelf smelt. Ik heb broom en chloor in glazen ampullen gedaan en deze dichtgesmolten en dat zijn erg leuke samples geworden. Het is enige oefening, maar uiteindelijk is het me wel gelukt. Hieronder zie je fotos van twee zelfgemaakte ampullen.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

De ampullen kun je kopen via eBay. Als brander heb ik een heet brandende propaanbrander gebruikt met een grote blauwe ruisende vlam.

Witte fosfor kun je ook zelf maken, uit rode fosfor. Rode fosfor is niet zo heel moeilijk om aan te komen in de EU. Het is geen gereguleerde stof. Enige probleem is dat veel leveranciers met minimum afnames zitten, zoals 1 kilo. Witte fosfor is verdraaid lastig om te kopen. Ik heb heel veel geluk met mijn sample. Dat heb ik niet gekocht, het is aan mij geschonken door een vriend. Ik heb zelf ook nog eens 3 gram witte fosfor gemaakt, maar dat is geel i.p.v. wit. Goed genoeg voor experimenten, maar als element sample toch iets minder mooi.

Tert-butanol heb ik via Labstuff. Voor de reactie om kalium te maken heb je maar weinig nodig, gemengd met olie. Ik heb ShellSol D70 gebruikt, dit is een aardoliedestillaat van Shell dat kookt bij ruim 200 graden (een soort dunne lampenolie). Dit is te koop voor EUR 7 per liter bij Kremer Pigmente. Als je wilt, dan kan ik je wel een paar gram tert-butanol sturen, dat is geen gevaarlijke stof, ook niet voor versturing met de post, zeker niet als het maar om een paar gram gaat. Het is een vaste stof bij kamertemperatuur, die wel heel makkelijk te smelten is. Je hebt voor 1 experiment om ca. 3 gram kalium te maken maar 0,6 gram nodig. Het is een katalysator en wordt nauwelijks gebruikt.

I.p.v. ShellSol D70 kun je blijkbaar ook lampenolie gebruiken. Het is belangrijk dat de olie weinig aromaten bevat en zeker geen alkenen. Het beste is een volledig verzadigde mix van alkanen/cyclo-alkanen. Het kookpunt moet boven de 200 graden liggen, liefst ietsje hoger. Wasbenzine lukt helaas niet. Het is wel zuiver genoeg (alkanen), maar het kookt bij te lage temperatuur.

Veranderd door woelen, 09 maart 2011 - 20:48

nicd93

nicd93

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 21:24

Dat zijn inderdaad heel leuke samples. Ik weet meteen al wat ik de volgende vakantie ga doen ;) . Doch heb ik gelezen dat broom niet eeuwig in glas kan bewaard worden; na een tijdje wordt het glas blijkbaar zeer broos en ontsnapt de vloeistof langzamerhand.

Ik zou dat heel erg appreciŽren als je mij een beetje van dat tert-butanol zou kunnen opsturen. Maar ik zou er mij slecht bij voelen als ik jou niets terug opstuur. Ik heb gekeken naar de tabel op je website; als ik het goed interpreteer zijn de niet-bold symbolen degenen waarvan je nog geen sample hebt? Of heb ik dat mis? In ieder geval kan ik je een 1 gram sample van dendritic Scandium metaal (99.5 % puur) opsturen als je die nog niet hebt; dit element heb ik dubbel. Oh en maak je geen zorgen; het sample is nog steeds mooi zilverachtig.

Bedankt voor al de uitgebreide tips!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 23:17

Leuk om dingen uit te wisselen. Ik stel voor dat je verder contact opneemt via de email-knop onder de berichten. Dan valt er vast en zeker wat te regelen. Ik heb wellicht nog wel meer interessante spullen voor jou (zoals een paar van die glazen ampullen om mee te experimenteren of nog een paar stoffen die zonder problemen met de post kunnen worden verstuurd). Ik zie je mail wel tegemoet...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures