[Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 31

[Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

hello!

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik zou moeten beginnen aan de volgende opgave?

"hoeveel liter zuurstof is er nodig voor de volledige verbranding (NO en H2O) van 20 liter van ammoniakgas (NH3)?" [oplossing = 24,6l]

ik dacht te beginnen met het aantal molière N en H er in ammoniak zitten, maar ik kwam iets TOTAAL verkeerd uit...

help?!

mersi'tjes

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

kleine tip

gebruik volgende vergelijking :

4NH3 + 502 => 4NO + 6H20

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

En waar wordt Fink verteld dat ammoniakgas kennelijk niet geheel als ideaalgas wordt beschouwd? Want anders zou zijn uitkomst toch gewoon 25 L moeten luiden? Zijn antwoordenboek of zo zegt kennelijk 24,6 L... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

vraagje,

heb je over isotopen geleerd?

het kan zijn dat er rekening werd gehouden met de isotopen van NH3,

alhoewel dit eigenlijk weinig verschil zou uitmaken ...

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

nee, nog niets geleed over isotopen.

het antwoordenboek zegt inderdaad 24,6l ... ik kan op de 25 liter uitkomen, maar dit word niet juist gerekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

Het wordt nog gekker. Als ik het uitreken met behulp van tabel 12 van Binas zou Fink geen 24,6, geen 25, maar zelfs bijna 25,4 L zuurstof nodig hebben.

Fink, hebben jullie tabellen gekregen met dichtheden van gassen, in het bijzonder zuurstof en ammoniakgas? En zo ja, wat zijn die gegeven waarden? Want daar hangt alles van af volgens mij.....

begin met 1 mol NH3

molecuulmassa=....

dan dichtheid uit je tabel, in kg/m3

deel de dichtheid door je molecuulmassa, en je weet hoeveel mol er in een kuub gaan.

daaruit kun je berekenen hoeveel mol er in 20 liter passen. (noemen we X mol)

Volgens Samu's reactievergelijking gebruik je 5 mol zuurstof voor 4 mol NH3. Voor X mol NH3 heb je dus 5X/4 mol zuurstof nodig.

zoek molecuulmassa zuurstof op (O2)

1 mol zuurstof heeft een massa van ..... g

zoek dichtheid zuurstofgas op in je tabel, ....kg/m3

deel dichtheid door molmassa, en je weet hoeveel mol zuurstof in een kuub passen.

je weet hoeveel mol zuurstof je nodig had, nu kun je uitrekenen hoeveel liter het volume van die 5X/4 O2 zal zijn.

en volgens mijn tabellen kom je dan op 25,3 - 25,4, afhankelijk van wat afrondingen onderweg.

Dus tenzij je andere tabellen hebt, is je antwoordenboek fout...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

wij hebben geen dichtheden tabel gekregen, maar wel "geleerd" hoe ze moeten worden uitgerekend: 1mol van een gas is 22,4l

voor zuurstof geeft dat dus 0,71g/l

'k heb net nog wat geprobeerd, maar ik kom steeds iets compleet anders uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

voor zuurstof geeft dat dus 0,71g/l
Dat lijkt me sterk, maar wel te verklaren: zuurstof is O2. Jouw dichtheid hierboven heb je "uitgerekend" alsof zuurstof een éénatomig molecuul was.

werkelijke dichtheid zal ca. 1,42 g/L zijn (gebruik grote L voor liter, internationale afspraak).

Verder, als jullie mgen rekenen met

1 mol gas :: 22,4 L gas

dan is de uitkomst van je sommetje simpelweg 25 L zuurstof. :P , namelijk 5/4 * 20 L (5 mol zuurstof voor 4 mol NH3)

Voor zuurstof mag je inderdaad de algemene gaswet voor ideale gassen wel gebruiken. Omdat je antwoordenboek echter 24,6 als uitkomst geeft, en jij zegt dat 25 L foutgerekend zal worden, ben ik gaan zoeken om te rekenen via gemeten dichtheden, want NH3 is geen ideaal gas. :P

mijn rekenmethode staat in mijn vorige post. Kopieer die, reken die stap voor stap uit, en zet je berekeningen in een post. En dan wijs ik je wel aan waar je de fout in gaat. Let wel, die berekening geeft met waarden uit BINAS nog steeds geen 24,6 L. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

samu schreef:vraagje,

heb je over isotopen geleerd?

het kan zijn dat er rekening werd gehouden met de isotopen van NH3,

alhoewel dit eigenlijk weinig verschil zou uitmaken ...
Isotopen kan nooit zo groot verschil veroorzaken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

oké, dank jullie allemaal :roll: ik heb het gevonden !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

Dan ben ik wel eens benieuwd waar nu het probleem zat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

de fout lag bij Excel ! (en vreemd genoeg bij de leerkracht)

door het afronden kwam de leerkracht uit op 24,6L terwijl, als je het in excel maakt, de opgave mooi uitkomt op 25L.

ik heb het enkele keren anders geprobeerd maar dan heb ik rekenfouten gemaakt. ik heb het simpelweg opgelost met een regeltje van 3:

20L/22,4L => 0,89mol voor 20L

nu begint het ...

4NH3 5O2

maal 0,22 (-> 4 volumes NH3 dus 0,89mol/4) maal 0,22

geeft 0,89mol (. 22,4L = 20L) geeft 1,1mol (=24,64L)

doe elke berekening nu in excel (met genoeg decimalen, dus zonder af te ronden) en je krijgt precies 25L. foutje van de leerkracht, niet van mij

:roll: (ohja, nu voel ik me goed)

nogmaals bedankt voor alle hulp !! :P

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

oej, spaties zijn weggevallen ... :roll: dan maar underscores.

4NH3_____________________________________ 5O2

maal 0,22 (-> 4 volumes NH3 dus 0,89mol/4) ____maal 0,22

geeft 0,89mol (. 22,4L = 20L) _________________geeft 1,1mol (=24,64L)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

Wijze les, in berekeningen nooit tussentijds afronden, pas op het laatst bij je antwoord de significantie bepalen......

enne, weet je nog, uit een eerdere post van mij:
Verder, als jullie mgen rekenen met  

1 mol gas :: 22,4 L gas  

dan is de uitkomst van je sommetje simpelweg 25 L zuurstof.  , namelijk 5/4 * 20 L (5 mol zuurstof voor 4 mol NH3)
5/4 * 20 = 25 totaal geen afrondingen nodig. Vanwaar dat gereken via tabel 12??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: [Scheikunde] toepassing wet Gay-Lussac.

zo geleerd in de klas, dus MOEST ik gewoon bewijze dat je juist zat en het 25L was. want ze beweerde dat ze niet had afgerond... dus toch wel en ik heb het bewijs :roll: :wink:

nogmaals dank !!

Reageer