Oxidatie van Coomassie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Oxidatie van Coomassie

Beste Chemieforum,

De (hypothetische) situatie is de volgende: Coomassie Brilliant Blue G-250 werd gemorst. Het grootste deel werd verwijderd met doekjes gedrenkt in methanol (Coomassie is goed oplosbaar in methanol) en daarna werd de rest afgeveegd met doekjes gedrenkt in bleekwater (NaClO).

De doekjes werden daarna in dezelfde container gegooid. Nu zou er een zeer gevaarlijke reactie moeten plaatsvinden die deze procedure onaanvaardbaar maakt en ik vraag me af dewelke dat is.

Eerst dacht ik dat de NaClO en methanol samen zouden reageren tot methanal, maar blijkbaar is de echte uitkomst nog veel gevaarlijker dan dat en reageert Coomassie zelf!

Nu vraag ik me af hoe dat precies werkt. Er wordt met een geconentreerde oplossing NaClO gewerkt, een sterke oxidator dus. Ik heb al gevonden dat het gevaarlijk is om Coomassie samen te voegen met sterke oxidators, maar weet niet precies wat er dan gebeurd. Worden er dampen gevormd? Gaat het ontploffen?

mvg,

Pieter/Helices

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oxidatie van Coomassie

ClO- is van zichzelf een oxidator in zuur milieu.

En aangezien Coomassie ook in zuur milieu wordt gebruikt, is er een risico dat ClO- wordt omgezet in Cl2 (g).

Dat is sowieso niet al te best.

De reductie van Coomassie, hmm, dat heb ik nog niet direct gevonden. In de MSDS staat wel dat je het niet samen mag brengen met (sterke) oxidatoren, maar wat er dan gebeurt is me nog niet duidelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Oxidatie van Coomassie

Bedankt voor je antwoord, Beryllium. Ik denk echter niet dat het probleem de vorming van Cl2 is, aangezien ik, toen ik eerder voorstelde dat methanal gevormd werd, al te horen kreeg dat het 'veel erger was dan dat'. We zoeken dus echt iets met behoorlijk destructieve gevolgen.

We spreken hier ook over laboratoriumschaal (dus niet industrieel). We kuisen de gemorste Coomassie slechts op met een zeer kleine hoeveelheid NaClO.

Ik had op een andere website (universiteit in Thailand, dus dat lijkt me wel betrouwbaar) gevonden dat Coomassie wel eens vuur zou kunnen vatten in combinatie met sterke oxidatoren.

Wanneer je het dan nog eens in een container gooit waar zich ook al doekjes met methanol bevinden, lijkt me dat een behoorlijk explosief resultaat.

Klinkt dat een beetje als een logische redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oxidatie van Coomassie

Nee, ik denk toch dat de Coomassie zelf iets toxisch doet. De MSDS stelt dat het niet in contact mag komen met sterke oxidatoren, echter, er wordt geen onderscheid gemaakt met welke oxidatoren dat wel is. Daarom vermoed ik dat elke sterke oxidator iets doet.

Maar wat, dat weet ik eigenlijk niet :oops: misschien iemand anders?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Oxidatie van Coomassie

Krijg je niet gewoon het zeer giftige en explosieve methyl hypochloriet? En ik kan me voorstellen dat coomassie de vorming ook nog eens katalyseert.

Re: Oxidatie van Coomassie

"Nu zou er een zeer gevaarlijke reactie moeten plaatsvinden die deze procedure onaanvaardbaar maakt en ik vraag me af de welke dat is."

Waar baseer je deze stelling op?

Berichten: 4

Re: Oxidatie van Coomassie

Gerard schreef: "Nu zou er een zeer gevaarlijke reactie moeten plaatsvinden die deze procedure onaanvaardbaar maakt en ik vraag me af de welke dat is."

Waar baseer je deze stelling op?
We kregen de opgave uit te zoeken wat er mis was met de gevolgde procedure (dus methanol + NaClO + Coomassie). Ik had eerder aan een begeleider gevraagd of de vorming van methanal er iets mee te maken had en hij antwoordde dat ik het 'veel ernstiger dan dat' moest zoeken.

@Ragbips: Kan Coomassie als katalysator optreden? Daar heb ik nergens wat over gevonden. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de Coomassie zelf met één van de stoffen zal reageren.

Al bedankt voor jullie antwoorden.

Re: Oxidatie van Coomassie

Aangezien deze combinatie in de medisch biologische hoek nog al eens voorkomt, ook bij mij op het lab en ik tijdens mijn werk er nooit iets over heb gehoord had en heb ik mijn twijfels over de bewering.

Maar aangezien ik niet alles gehoord hoef te hebben heb ik het internet afgestruind en ik kan nergens iets vinden dat er op duidt dat deze combinatie gevaarlijk is.

Als er een reactie zou kunnen plaats vinden die zeer gevaarlijk is zou ik verwachten dat het wel ergens beschreven zou zijn en als er eventueel een incident is geweest idem dito.

Mijn voorlopige conclusie is dat de bewering ongegrond is en om deze te wijzigen zou ik een onderbouwing willen zien.

Reageer