scheikundeles op basisschool

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

scheikundeles op basisschool

Hoi, ik ga binnenkort een scheikundeles op een basisschool geven, en daarvoor ben ik op zoek naar leuke proefjes..

Ik had al bedacht om briefgeld te laten ontvlammen maar niet verbranden

zie: http://www.experimenten.nl/vlammende_euros.html

Nog een demonstratieproef met neerslagen, weten jullie nog aparte neerslagen?

Ik heb er nu eentje namelijk:

de neerslag van Loodnitraat met kaliumjodide = Loodjodide (mooie gele neerslag)

verder wil ik ze nog zelf een proefje laten doen, hebben jullie nog leuke ideeën?

zoja, dan hoor ik het graag!

Groetjes Elise

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: scheikundeles op basisschool

een kleurenorgel met rodekoolsap

een lampje laten branden met een aardappel of citroen als batterij en een zink + koper electrode

een beetje ethanol laten verbranden en een beetje kleurloze lampolie

etc

loodjodide lijkt mij best leuk om te laten zien maar ook best lastig om uit te leggen.

een andere leuke is een aantal reageerbuizen vullen met een verdunde BTB oplossing of kalkwater en de leerlingen zelf laten blazen door een rietje. veranderingen door de CO2 in de adem.

Als je de docent eerst laat gaan kan je nog een grap maken dat hij/zij alcohol gedronken hebt. gegarandeerde lol bij de leerlingen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 53

Re: scheikundeles op basisschool

kleuromslag van bijvoorbeeld zuur/base is ook wel een leuk visueel proefje

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: scheikundeles op basisschool

Oscillerende reacties zijn altijd heel leuk, of de reductie van permanganaat met natronloog en suiker, maar dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk uit te leggen. In ieder geval doen kleurtjes het altijd goed.

Proefjes met natriumacetaat, het bekende hot-ice vinden ze waarschijnlijk ook wel spectaculair, misschien kijken wie de hoogste stalagmiet kan maken zonder dat deze afbreekt :P

Berichten: 16

Re: scheikundeles op basisschool

Zitten hele leuke ideeën tussen! Ga nog even uitzoeken welke het beste bij basisscholieren zijn uit te leggen en indruk te maken!

Allemaal harstikke bedankt!

Berichten: 3.145

Re: scheikundeles op basisschool

Loodnitraat op een basisschool ??? Ik vind het idee om proefjes te doen op een basisschool heel goed, maar ik zou wel goed opletten met de te gebruiken stoffen.

Zelf heb ik diverse proefjes met kinderen gedaan en zelfs een keer op een verjaardagsfeestje de kinderen zelf leuke proefjes laten doen. Er is heel veel leuks mogelijk, zonder gebruik van echt giftige stoffen als loodnitraat. Ik heb de proefjes vastgelegd in een webpagina. Ik denk dat er wel iets tussen zit dat je kunt doen op een basisschool en de stoffen hiervoor zijn allemaal te koop voor particulieren (labstuff, hekserij, eBay, supermarkt, drogist).

http://woelen.homescience.net/science/chem...d/index_nl.html

Het grootste risico van de proeven in bovengenoemde webpagina is vlekken in kleren e.d. Geen van de gebruikte stoffen is giftig of in hoge mate corrosief. Dus als de kinderen wat oudere kleren of een schort aan hebben, dan kunnen ze zelf ook een deel van de proeven doen.

Berichten: 5

Re: scheikundeles op basisschool

Ik weet niet of het is wat je zoekt. Maar een leuk proefje wat ik zelf altijd uitvoerde toen ik klein was heeft te maken met kristalvorming van zout.

Simpelweg wat zout oplossen in een glas met water, potlood/stokje op het glas met een stukje wol eraan in het glas en na een tijdje zal de wol de oplossing opzuigen. Nadat het water is verdampt, ontstaan er dan mooie zoutkristallen om het draadje wol heen.

Als je een meer biologisch proefje wil doen (meer mijn straatje). Dan kun je ook denken aan een proefje met koekjes en jodide. Laat je leerlingen wat koekjes besprenkelen met jodide, wat blauw kleurt door het zetmeel. Vervolgens kauwen ze een ander koekje helemaal fijn, spugen ze het uit op bijvoorbeeld een schoteltje en herhalen ze het besprenkelen met jodide. Ze zien dan dat het koekje niet meer blauw kleurt (mits ze natuurlijk lang genoeg en goed genoeg hebben gekauwd (het moet echt een drapje worden).

Voila, speeksel is niet alleen handig om je mond vochtig en slijmerig te houden, maar doet ook nog eens wat meer.

In de praktijk is dit me moeilijker gelukt: Maar als je brood/koekjes kauwt dan veranderd het zetmeel uiteindelijk in suikers, wat de smaak in je mond zoeter zou moeten maken.

Moderators, sorry voor het necroposten. Merk nu pas op dat de topics, waarvan ik dacht dat ze redelijk boven aan stonden al uit maart/mei dateren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: scheikundeles op basisschool

het is nog leuker als je een pak chocolade of vanille vla koopt, een lepel neemt waar je de jodide op doet, vervolgens spuugt in het pak (al dan niet in een kom gedaan). paar uurtjes warm weg zetten en door de vloeistof roeren en weer een jodide proef doen.

Het zelfde principe dat de zetmeel verteerd wordt door het speeksel alleen nu wordt de (chocolade)vla dus (chocolade)melk
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer