[scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Hallo,

weet iemand hoe je met een spectrofotometer de zuurconstante kan bepalen?

Ik moet namelijk de zuurconstante van een zuur-base indicator methylrood bepalen met behulp van spectrofotometrie.

Allereerst moest ik 3 oplossingen maken met 2 oplossingen met pH"s buiten het omslagpunt en 1 met een pH in het omslagpunt van methylrood.

Hier heb ik bij elke oplossing 15 druppels methylrood aan toegevoegd.

Deze drie oplossingen heb ik één voor één in een cuvet in de spectrofotometer gedaan en bij elke oplossing heb ik de transmissie bij verschillende golflengtes gemeten.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet. Hoe kan ik hieruit de zuurconstante bepalen?

Kan iemand mij verder helpen?

Groetjes Merel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Zie je op een gegeven moment ineens een sterk verschil in je meetpunten? Goh, wat zou dat betekenen voor een zyyrbase indicator die op KLEUR werkt... Afbeelding

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Zie je op een gegeven moment ineens een sterk verschil in je meetpunten? Goh, wat zou dat betekenen voor een zyyrbase indicator die op KLEUR werkt... Afbeelding
bij de oplossing met een laag pH (die is dus rood) heb ik een top voor de extinctie, maar hoe kan ik dat verklaren?

bij de oranje oplossing heb ik ergens een verschil in de extinctiewaarden van 0.20 (dit is daarbij het grootste verschil)

bij de gele oplossing is het grootste verschil bij de extinctie 0.21

Aha, deze zijn allebei bij dezelfde golflengtes.

Maar ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe ik hier de zuurconstante uit kan bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Je hebt 3 punten bij 3 verschillende pH's. Zowel de extinctie als de pH is een logfunctie, helpt dit?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Je hebt 3 punten bij 3 verschillende pH's. Zowel de extinctie als de pH is een logfunctie, helpt dit?
thats the trick

althans volgens de EPA methode

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Je hebt 3 punten bij 3 verschillende pH's. Zowel de extinctie als de pH is een logfunctie, helpt dit?
pH is -log concentratie

extinctie is -log T

Is het dan de bedoeling dat ik de verschillende concentraties uitzet tegen de extinctie? Want ik dacht eerlijk gezegd dat ik de extinctie uit moest zetten tegen de golflengte...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

En wat voor zinnigs wil jij dan uit die golflengtes halen? Zuurconstanten zijn echt niet gerelateerd aan frequenties ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

En wat voor zinnigs wil jij dan uit die golflengtes halen? Zuurconstanten zijn echt niet gerelateerd aan frequenties ;)
Oké ja ik kon er eigenlijk ook al geen verband tussen vinden.

Dus ik moet maar voor 1 golflengte de grafiek uitzetten?

Maar hoe kan ik hieruit dan een zuurconstante opstellen?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

pH uitzetten tegen absorptie

of nog liever; [H+] vs Absorptie

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Ramoonus schreef: pH uitzetten tegen absorptie

of nog liever; [H+] vs Absorptie
Oké dankje. Hoe kan ik uit deze grafiek de zuurconstante bepalen? Of heb ik daar andere gegevens voor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Als je nu de meetwaarden eens doorgeeft. Ik heb zelf geen idee hoe de grafiek eruit ziet, maar ik verwacht dat er ergens een buig- en/of kruispunt inzit, omdat ik wel snap wat een zuurconstante nu precies inhoudt. Misschien een idee om daar eens achter te komen? ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrofotometer en zuurconstante

Ik ben er inmiddels achter dat ik de extinctie tegen de golflengte uit moet zetten voor de drie verschillende oplossingen. Hier zal ik dus aan gaan werken.

Uit deze grafiek moet ik uiteindelijk de zuurconstante gaan bepalen. Hoe weet ik (nog) niet...

Reageer