Bioplastic versus Plastic

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Bioplastic versus Plastic

Beste Iedereen die mij mogelijk kan helpen,

ik heb binnenkort een presentatie over bioplastics. Hiervoor heb ik eerst een artikel hierover moeten schrijven en daarbij is mij al duidelijk geworden dat het ideaal voor de hele wereld zou zijn als men zo snel mogelijk alles van bioplastics kan maken. Er moet echter nog het een en ander worden onderzocht om de bioplastics zo goed als je plastics die we nu gebruiken te maken.

mijn vraag is; hoe kan je aan een structuurformule zien dat bioplastics afbreekbaar zijn en gewone plastics niet. Ik kan nergens verschillen in structuurformules vinden en als ik niet op de structuurformules in zou gaan dan is het ook geen scheikunde presentatie...

bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Bioplastic versus Plastic

heb je de keuringsdienst van waarden gisteren gezien?

misschien geeft dat inspiratie.

Daarnaast vind ik persoonlijk het verhaal van biologisch afbreekbaar een beetje erg krom. Alles is biologisch afbreekbaar, alleen soms duurt het een miljoen jaar.

probeer je begrippen goed te defineren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Bioplastic versus Plastic

Wat ik tot nu toe gelezen heb over bio-plastic is eigenlijk helemaal niet zo positief. Duidelijk duurder en ook niet beter afbreekbaar. Sluit me aan bij het antwoord van AB, alles is afbreekbaar als je maar wacht. Biologisch of niet biologisch.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bioplastic versus Plastic

@Archer: Die laatste opmerking komt uit de KvW... maar is net zo goed je reinste l*lkoek.

Hoezo is het roesten van je fiets biologisch?!?!

En de afbraak van uranium?!?!

En zeker dat uit de mond van een fabrikant van afbreekbare plastics.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Bioplastic versus Plastic

hun gebruiken hem ook ja en op zich klopt het wel.

En wat is biologisch afbreekbaar? door gebruik van enzymen en of micro-organsimen of is het iets anders?

ik nam het als voorbeeld dat een begrip goed gedefineerd moet worden om juist dit soort verwarringen te voorkomen.

maar een biologisch afbreekbaar plastic zie ik voor een hoop toepassingen nog niet echt staan. Een pak sinasappelsap met zo'n plastic zal niet lang blijven staan.

ik heb de aflevering zelf niet gezien, ik hoorde de samenvatting van mijn ouders maar ik blijf bij mijn standpunt dat in principe alles wordt afgebroken, ook jou uranium.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bioplastic versus Plastic

Daar gaat het niet om, lees je eigen post nog eens... BIOLOGISCH afbreekbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Bioplastic versus Plastic

dus zeg ik van wat is de definitie van biologisch?

idd de laatste biologisch hoort daar niet te staan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bioplastic versus Plastic

En een fiets die roest dan?

Neen echt onzin... daar is ook nix biologisch aan.

Berichten: 3

Re: Bioplastic versus Plastic

Goh wat een leuke discussie..

moet ik hieruit concluderen dat we maar moeten stoppen met het produceren van 'zogenaamde' biologische plastics omdat toch alles wel afbreekbaar is .. en sja.. wat maakt het uit dat het ene een paar jaar duurt en het andere decennia..

fijn.

is er misschien dan toch iemand die kan uitleggen, waarom het ene sneller kan worden afgebroken dan het andere.. want ik zie alleen maar polymeren, maar ik wil graag zien welke polymeer sneller afbreekt dan een andere..

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bioplastic versus Plastic

Ach, wat moeten we anders we hebben toch nix te doen.

Toevallig is het mijn hobby om sceptisch te zijn en kritisch.

Ik heb niet zoveel met afbreekbaar. We hebben hier in Amsterdam een hele goede afvalverbrander die heel veel energie terugwint uit afval.

Van alles wat ligt te rotten op een hoop of in de natuur krijg ik hier geen warm water of elektriciteit.

Ik vind het pas leuk worden als materialen HERBRUIKBAAR worden. Dat is pas 'cradle to cradle', afbreekbaar is alleen maar handig voor die visnetten die in de oceanen drijven.

Berichten: 1.816

Re: Bioplastic versus Plastic

Als we toch sceptisch en kritisch zijn, dan kan het volgende er ook nog wel bij. Veel van zulke bio-plastics worden gemaakt van/via gengemanupileerde planten.

Toch ook wel een nadeel van dat spul, met tot nu toe, niet de beste eigenschappen.

Maar HERGEBRUIK vind ik ook nog steeds één van de beste opties, mits men er beter aan meewerkt en niet een paar stinkende bakken thuis hoef te hebben.

Overigens is dat in A'dam soms super slecht geregeld. Er zijn wijken waar de verschillende bakken WEL en in een ander stadsdeel totaal NIET herkenbaar zijn, dus dan gooi je je fles maar in een dichtsbijzijnde bak (hopelijk).

Kortom nog genoeg werk aan de winkel.
LiA

Berichten: 252

Re: Bioplastic versus Plastic

Om toch een antwoord te formuleren op de vraag van Kim ;)

Ik vermoed dat biodegradeerbare plastics opgebouwd zijn uit 'natuurlijke' monomeren zoals mekzuur of suikers. Maw, grotere moleculen die door een relatief zwakke polymerisatie bij elkaar gehouden worden. Dit in tegensteling tot bvb klassieke plastics zoals PE of PP.

Berichten: 318

Re: Bioplastic versus Plastic

Als je plastics/polymeren, het biologische aspect indachtig, wil indelen, dan kun je dat in 4 groepen:

- Plastics van olie-derivaten die niet biologisch afbreekbaar zijn (de meeste gekende toepassingen)

- Plastics van olie-derivaten die wel biologisch afbreekbaar zijn (polyglycol uit bvb THF)

- Plastics van biologisch gekweekte monomeren die niet biologisch afbreekbaar zijn (PE uit ethyleen geproduceerd door algen etc..)

- Plastics van biologisch gekweekte monomeren die wel biologisch afbreekbaar zijn (PLA (polylacticacid))

Je kan aan de molecule zeker niet altijd zien of het over een biodegradeerbaar materiaal gaat of niet. Dat ligt volledig aan het mechanisme van synthese, als van afbraak (al dan niet enzymatisch).

Mocht je er nog meer vragen over hebben, laat maar horen! Cursusmateriaal genoeg daarover.

@Acher; Biologisch afbreekbaar slaat op erg veel. Anders zouden geen hele afdelingen van onderzoeksgroepen zich daarop toespitsen. Omdat iets nog niet erg veel toepassingen kent maakt het niet onbruikbaar. Er zijn al behoorlijk wat degelijke, bruikbare biodegradeerbare materialen. (van voedselverpakking tot pennen tot plantenpotjes...)

@EchtePino; Als je startmateriaal plantaardig is, en je kan ervoor zorgen dat, via microbiologische afbraak enzo, je je gedegenereerd poymeer kan gebruiken als bouwstenen voor nieuwe polymeren, is dat dan ook niet cradle to cradle?

Berichten: 3

Re: Bioplastic versus Plastic

Hartelijk bedankt!

Reageer